Welke statistieken zijn belangrijk als je adverteert?

statistieken

Adverteer jij op social media? Maar je vraagt je regelmatig af op welke gegevens je eigenlijk moet letten? En waarom juist die gegevens belangrijk zijn?

Je bent niet de enige van wie zijn hoofd gaat suisen als het gaat om social advertising statistieken. Daarom maak ik voor mijn klanten een analyse die zij begrijpen. Ben je aan het adverteren en wil je meer over statistieken weten? Lees dan snel verder!

Bereik & weergaven

Bereik toont het aantal unieke personen die je advertentie hebben gezien. Verwar dit niet mer weergaven! Weergaven is namelijk niet uniek. Een advertentie kan 1.000 weergaven hebben, maar dan is het onbekend of 1.000 verschillende personen je advertentie hebben gezien, of 100 mensen 10 keer dezelfde advertentie. 

Frequentie

Daarom is het belangrijk om de frequentie van je advertentie in de gaten te houden. Wanneer de frequente oploopt wordt de advertentie te veel aan je doelgroep getoond. Dan wordt het tijd voor een vernieuwde boodschap voor je doelgroep of moet je je huidige doelgroep vergroten. 

Click-Through Rate

De klikfrequentie toont aan hoe vaak mensen op je advertentie klikken, hoe hoger deze is hoe duidelijker het is dat ze geïnteresseerd zijn. Als je CTR lager dan 1% is kun je concluderen dat dat de inhoud niet relevant genoeg is. Je doelgroep gaat niet ‘aan’ op deze content. Advertenties gericht op je warme doelgroep moet dit percentage hoger liggen.

Thruplay

Adverteer je met video’s? Dan is de thruplay een optimalisatie optie waarbij jij kiest om alleen te betalen voor videoadvertenties die volledig worden afgespeeld, of tenminste 15 seconden.

Conversies

Een directe conversie kan een e-book download zijn, een webinar aanmelding of een aankoop van een online programma. Hoe lager de kosten per conversie, hoe beter natuurlijk. 

Maar de grote hamvraag blijft natuurlijk: waar let je op wat?

In Facebook Business Manager kan je veel statistieken zien. Focus op de statistieken die aansluiten bij de doelstelling van je campagne. Wil je meer merkbekendheid, focus vooral op bereik en je frequentie. Wil je met een verkeerscampagne meer klanten naar je website krijgen kijk naar de CTR en het aantal weergaven van je landingspagina. Wil je dat je doelgroep een concrete actie onderneemt, zoals aanmelden voor je nieuwsbrief of iets bij je kopen? Focus op conversies.

Adverteren op social media blijft een interessant cijferspel. Door op de hoogte te zijn van de statistieken van jouw campagnes, kun je tijdig bijsturen!

PS: Denk je nu, ik snap er helemaal geen bal van. Die statistieken, ik wil mij er helemaal niet mee bezig houden. Vraag hier dan een kennismakingsgesprek aan! Ik ben gek op deze statistieken en neem graag je advertentiecampagnes uit handen.

Wil jij opvallen met Social Advertising bij jouw doelgroep?

8 tips hoe je meer op kan vallen bij jouw doelgroep!

Meer blogs

robin van leeuwen

Wil jij online meer zichtbaarheid?

Mijn naam is Robin van Leeuwen en ik help ondernemers om meer resultaat te behalen door middel van online advertising. Wil jij gericht je doelgroep bereiken via social media? Je zichtbaarheid nog meer vergroten? Ben jij er klaar voor om méér uit jouw bedrijf te halen?

strategiegesprek offerte aanvragen

Connect Online

Wil jij jouw LinkedIn posts een extra boost geven? Meer connecten met jouw LinkedIn connecties? Je ontvangt tips & tricks om je LinkedIn te boosten waardoor je gaat shinen met jouw LinkedIn posts. Schrijf je nu in!

Je gegevens zijn bij mij veilig. Lees hier mijn privacyverklaring.