Facebook advertising woordenboek

Facebook advertising woordenboek

Vaktaal, dat is soms toch wel een dingetje. Ik probeer het zoveel mogelijk te vermijden. Voor de meeste gevallen lukt dat, maar toen bedacht ik: hoe fijn zou het zijn als ik gewoon alle – maar dan ook echt alle – begrippen die te maken hebben met adverteren op Facebook & Instagram verzamel, zodat je ze gemakkelijk kunt opzoeken? Hierdoor ontstond het Facebook advertising woordenboek.

Dus… voor elke ondernemer die iets meer over de vaktermen van Facebook wilt weten: een hele lijst samengevat met de begrippen! Oftewel het Facebook advertising woordenboek.

𝗔𝗮𝗻𝗴𝗲𝗽𝗮𝘀𝘁𝗲 𝗱𝗼𝗲𝗹𝗴𝗿𝗼𝗲𝗽⁠

Door een aangepaste doelgroep kun je gebruikers van Facebook vinden die in jouw doelgroep vallen. Deze aangepaste doelgroep heeft altijd een bron waar ze vandaan komen. We onderscheiden twee bronnen van elkaar: dat zijn eigen bronnen en Facebook-bronnen. Bij eigen bronnen kun je denken aan je websiteverkeer en aan Facebook-bronnen aan de Facebook-gebruikers die je video’s hebben bekeken.

𝗔/𝗕-𝘁𝗲𝘀𝘁⁠

Je kunt elementen van je campagne testen door ze naast elkaar te zetten in de A/B-test. Elementen zoals doelgroepen of afbeeldingen. Tijdens de campagne worden de elementen getest en na afloop vertelt Facebook je welke het beste resultaat heeft behaald. ⁠

Als ik adverteer is dit niet mijn voorkeur, ik test altijd zelf! Wil je hier toch gebruik van maken, maak dan gebruik van grote budgetten anders heeft deze functie namelijk geen zin en gooit Facebook je geld weg.

𝗔𝗰𝗰𝗼𝘂𝗻𝘁-𝗜𝗗⁠

Je account-ID is een unieke reeks van cijfers. Het ID is verbonden met je advertentieaccount. In je advertentieaccount vind je onder andere de campagnes, advertenties en facturen.⁠

𝗔𝗱𝘃𝗲𝗿𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲𝗮𝗰𝗰𝗼𝘂𝗻𝘁𝘀⁠

Als je een bedrijfspagina hebt op Facebook en Instagram, kun je ook een advertentieaccount aanmaken. Met dit advertentieaccount kun je adverteren. Weet je nog van hierboven? In je advertentieaccount vind je je campagnes, advertenties en facturen. ⁠

𝗔𝗱𝘃𝗲𝗿𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲𝗯𝗲𝗵𝗲𝗲𝗿⁠

Advertentiebeheer is de professionele tegenhanger van het gebruiken van de knop ‘Bericht Promoten’. In deze omgeving beheer je al je campagnes op Facebook en Instagram. Je stelt hier je nieuwe campagnes in en je kunt je statistieken bekijken van je lopende campagne. ⁠

𝗔𝗱𝘃𝗲𝗿𝘁𝗲𝗻𝘁𝗶𝗲𝘀𝗲𝘁⁠

De instellingen van een campagne worden in de advertentieset bepaald. Instellingen zoals je doelgroep, de plaatsing, de looptijd, etc. ⁠

Advertentiestatus⁠

Als je de campagne hebt ingericht en je klikt op publiceren, dan krijgt je campagne een status toegekend. Facebook beoordeelt op je doelgroep, positionering, tekst, afbeeldingen en landingspagina. De statussen die je kan krijgen zijn:

  • Wordt gecontroleerd: Facebook controleert of je je hebt gehouden aan hun beleid⁠.
  • Actief: je campagne loopt⁠.
  • Niet goedgekeurd: je campagne is afgekeurd. In het bewerkvenster vind je de reden⁠.
  • Niet meer weergegeven: je campagne is handmatig uitgezet⁠.
  • Niet actief: je campagne is een langere tijd geleden afgelopen⁠.

De status kan tussendoor worden veranderd door Facebook. ⁠

Audience Network⁠

Met het gebruik van Audience Network kun je de campagnes die je op Facebook of Instagram plaatst uitbreiden buiten dit platform. Op deze manier wordt je campagne getoond in duizenden externe websites en apps. Je campagne komt alleen op locaties van hoge kwaliteit. Als je doelgroep zich op deze apps en websites bevindt, is dit een groot voordeel!⁠

Bedrijfsmanager⁠

Bedrijfsmanager is een omgeving in Facebook. In deze omgeving heb je toegang tot de middelen van Facebook en kun je onder andere gebruikers (personen en partners) toevoegen. Deze gebruikers kun je vervolgens rechten geven binnen accounts. Dit zijn rechten tot bijvoorbeeld de Facebookpagina, Instagram-bedrijfsprofielen, advertentieaccounts en apps. ⁠

Bereik⁠

Met bereik bedoelen we de statistieken. Hierdoor kun je precies inzien wat het unieke bereik is van jouw campagne op Facebook en/of Instagram.

Bestemming⁠

Door te klikken op de knop (Call to action) ga je naar de bestemming van je campagne. Bijvoorbeeld een websiteadres, een Facebook-evenement, een aanbieding of aansporen om een chatbericht te versturen.⁠

Bouncepercentage⁠

Dit is het percentage van de mensen die via een klik op een link op je website zijn gekomen en meteen weer wegklikken. Een hoog bouncepercentage is dus een slecht teken. Door de juiste tools te integreren op je website kun je mogelijk zien wat de reden is dat bezoekers meteen wegklikken en niet verder kijken op je website. ⁠

Campagne(laag)

In de campagnelaag vind je de overkoepelende instellingen van je advertentieset en advertentie(materiaal). Je kiest hier bijvoorbeeld voor je marketingdoelstelling. 

Content⁠

We hebben het er altijd over, maar wat is het nu precies? Content betekent inhoud. Het is het alomvattende woord voor online inhoud op bijvoorbeeld je website, Facebookpagina of je Instagram-feed. Je kunt dan denken aan geschreven tekst zoals: blogs, advertentieteksten, posts, etc. Maar content is ook een foto, audio, video of infographic.⁠

Conversie⁠

Een conversie is simpel gezegd een ‘waardevolle actie’. Van een lead een klant maken is een conversie. 

Converteren

Converteren betekent het omzetten van websitebezoekers naar een klant of e-mailadres. Bijvoorbeeld: converteert jouw website goed? 

CPC

Cost Per Click. Hier wordt het gemiddelde berekend voor de kosten per klik. Hieronder vallen onder andere klikken op een URL, klikken op het bericht en de ‘meer weergeven’-link.⁠

CPM ⁠

Cost per Mille (kosten per 1000 weergaven). Dit staat voor de gemiddelde kosten per 1000 weergaven van je advertentie.⁠

CTA

Call To Action. Hiermee roep je op tot een waardevolle actie in je campagne, organische post, e-mail, etc. Bijvoorbeeld: “Klik hier om je aan te melden!” of “Shop nu jouw favoriete item” of “Klik hier om verder te lezen”.⁠

CTR

Click Through Rate. Dit is het percentage personen dat je advertentie heeft gezien en daarna heeft geklikt op een link. Hieronder vallen onder andere het klikken op een URL, klikken op het bericht en de ‘meer weergeven’-link.⁠

Dynamisch advertentiemateriaal⁠

Bij het inzetten van dynamisch advertentiemateriaal kun je op een efficiënte manier verschillend advertentiemateriaal toevoegen. De variaties worden willekeurig met elkaar gecombineerd en aan de gebruikers getoond. ⁠

E-commerce

E-commerce heeft betrekking op (online) bedrijven die fysieke producten verkopen in een webshop. ⁠

Facebook Businesshulpmiddelen

Dit zijn technologieën die worden aangeboden door Facebook om je website of app te integreren met Facebook. Deze middelen helpen ook om inzicht te krijgen in statistieken en je doelgroep beter te bereiken. ⁠

Facebookbedrijfspagina⁠

Een Facebookbedrijfspagina is de manier om zakelijk aanwezig te kunnen zijn op Facebook. Op een bedrijfspagina kun je alle relevante informatie over je bedrijf delen, waardoor mensen je bedrijf op Facebook kunnen vinden. Door een Facebookbedrijfspagina kun je contact maken met je doelgroep. 

Facebook Pixel⁠

De Facebook Pixel is een stukje code dat je overal op jouw website kunt plaatsen om meer te weten te komen over jouw bezoekers en hun gedrag op jouw website. Als deze bezoekers terugkomen op Facebook, probeert de Pixel de kenmerken te koppelen aan een gebruiker. Met de gegevens van de Facebook Pixel kun jij verschillende acties ondernemen met jouw online marketing. Mocht je (nog) niet adverteren op Facebook/Instagram dan nóg raden we je aan om alvast een Businessmanager aan te maken. Hoe? Lees het hier.

Facebook advertising woordenboek

Het Facebook advertising woordenboek is het woordenboek met alle begrippen die betrekking hebben tot het adverteren op Facebook.

Frequentie

Hiermee wordt bedoeld hoe vaak een bepaalde advertentie of post op Facebook gemiddeld aan een gebruiker is vertoond. Frequentie helpt de bekendheid en het aantal gebruikers dat zich jouw advertentie herinnert te vergroten, door je bericht meerdere keren aan mensen van je doelgroep te laten zien. ⁠

In- en uitsluiten

Als je een advertentie maakt op Facebook, kun je ervoor kiezen om een doelgroepen in of juist uit te sluiten. Personen die je insluit, krijgen jouw advertentie te zien. Personen die je uitsluit, krijgen dan jouw advertentie niet te zien. Ook kan je interesses in- of uitsluiten. Superwaardevol om zo een geschikte doelgroep samen te stellen zonder met hagel te schieten.⁠

⁠Klikken

Klikken op je post of advertentie. Hieronder vallen ook klikken op het bericht, klikken om de foto of video te vergroten en om langere teksten zichtbaar te maken.⁠


Klikken op links

Het aantal klikken op links (URL’s) in je post of advertentie en het klikken op de knop ‘Meer informatie’ of ‘Shoppen’. ⁠

Kosten per klik (CPC, cost per click) 

Kosten per klik is een advertentieterm waarbij het bedrag wordt weergegeven dat gemiddeld betaald wordt voor een klik op de advertentie. Kortom: de gemiddelde kosten per klik op een link (URL) of de gemiddelde kosten per klik (alle).⁠

Kolommen 

In het advertentiebeheer kun je verschillende kolommen met statistieken toevoegen. Door kolommen in advertentiebeheer aan te passen, kun je specifieke gegevens bekijken en kom je erachter of je campagnes bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Als je bijvoorbeeld wilt dat er meer mensen je videoadvertentie bekijken, kun je de kolommen aanpassen zodat ze weergeven hoeveel mensen je video hebben bekeken. ⁠

Koptekst

Een koptekst is de eerste regel van een advertentie die gebruikers lezen. De tekst van de koptekst is dikgedrukt en vaak in een groter lettertype dan dat van de rest van de tekst. Een koptekst staat direct onder een afbeelding of video en wordt ook wel een bijschrift genoemd. ⁠

Kwaliteitsscore

Een kwaliteitsscore geeft informatie over wat de waargenomen kwaliteit van een advertentie is in vergelijking met advertenties die concurreren voor dezelfde doelgroep. Superhandig om te vergelijken! ⁠

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker naar verwezen wordt vanuit andere media. De bezoeker kan “landen” op een pagina via een zoekopdracht of bijvoorbeeld een online of offline campagne. ⁠

Lead

Een ander woord voor een lead is een prospect. Een lead is een persoon die interesse heeft in⁠

de aankoop van een product of dienst. In feite ben je een potentiële klant op het spoor. Het doel is om deze lead via een strategische funnel te transformeren tot een klant van je bedrijf. ⁠

Lead magnet ⁠

Een lead magnet is iets waardevols wat de lead ontvangt in ruil voor een e-mailadres of andere interessante informatie van de ontvanger. Een lead magnet laat zien dat jij de expert bent en weet waar je het over hebt, daarnaast is het een warmmaker voor je uiteindelijke product of dienst. Zoals bijvoorbeeld een freebie, e-book, checklist, podcast of webinar. ⁠

Marketingdoelstelling 

Een marketingdoelstelling in de Business Manager is wat je wilt dat gebruikers doen wanneer zij je advertenties zien. Als je je website bijvoorbeeld wilt laten zien aan gebruikers die interesse hebben in je bedrijf, kun je de marketingdoelstelling ‘Verkeer’ kiezen om gebruikers te stimuleren je website te bezoeken. ⁠

Mogelijke marketingdoelstellingen zijn:⁠

  • Bekendheid (merkbekendheid en bereik).
  • Overweging (videoweergaven, betrokkenheid en lead genereren)⁠
  • Conversie (winkelverkeer en verkopen uit de catalogus)⁠

Welke marketingdoelstelling je kiest is afhankelijk van je doel en de fase waarin je potentiële klant zich bevindt. ⁠

Marketplace (Facebook)

Marketplace is de marktplaats van Facebook. Particulieren kunnen hier hun eigen goederen te koop of te huur aanbieden. 

Messenger 

Facebook Messenger is een ‘instant messaging’-dienst opgericht in 2011. Je kunt Messenger gebruiken voor het sturen van privéberichten naar andere Facebookgebruikers. Messenger steunt ook audioberichten en (video)bellen via internet. Facebook Messenger heeft een eigen app. 

Online activiteit 

Onder online activiteit vallen in de Facebook Businessmanager alle handelingen die gebruikers uitvoeren. Deze manier van targeting is niet op basis van pagina’s die de gebruiker liket of een account dat de gebruiker volgt, maar zijn acties. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld als een gebruiker op de knop ‘Shoppen’ heeft geklikt.⁠

Opgeslagen doelgroep 

Een opgeslagen doelgroep is een generiek bepaalde doelgroep die je hebt opgeslagen voor later gebruik. Een generieke doelgroep is een doelgroep op basis van demografische gegevens (geslacht, leeftijd en religie) en/of gedrag.

Opt-in

Bij een (single) opt-in heeft de eigenaar van een e-mailadres toestemming gegeven voor het ontvangen van mailtjes van een bepaalde mailinglijst. Om ervoor te zorgen dat er écht toestemming door jou gegeven is, wordt er vaak gebruikgemaakt van een double opt-in. Na toestemming wordt er naar het e-mailadres nog een activatiemailtje gestuurd om dubbel te checken of iemand zich wel écht met dit e-mailadres ingeschreven heeft. ⁠

Partnerintegraties 

Facebook beschikt over een aantal partnerintegraties. Dit zijn vooraf geprogrammeerde koppelingen tussen het platform en een ander type software. Denk bijvoorbeeld aan de koppeling tussen Facebook en Webinargeek, WordPress en Google Tagmanager

Pixel 

Een conversiepixel is een stukje code (HTML) dat je op je website plaatst. De Pixel vangt een bezoeker van je website en registreert bepaalde kenmerken. Als deze bezoeker weer terugkomt op Facebook probeert de Pixel de kenmerken te koppelen aan de gebruiker. ⁠

Je mag niet zomaar een Facebook Pixel aan je website toevoegen zonder dit in je cookiestatement te vermelden. 

Productcatalogus

Productcatalogus is een Facebook-catalogus is een container met alle items/producten uit je webshop die je wilt promoten op Facebook. Het is een ideale mogelijkheid die verkopen vanuit een webshop ontzettend makkelijk maakt. ⁠

Prospect 

Een ander woord voor prospect is een lead. Het is een potentiële klant die zijn contactgegevens bij een bedrijf heeft achtergelaten. ⁠

Relevantiescore

Een cijfer van 1 tot 10 dat aangeeft hoe goed een doelgroep naar schatting reageert op een advertentie. Dit cijfer wordt getoond als een advertentie meer dan 500 weergaven heeft ontvangen. Een relevantiescore kun je niet toepassen op campagnes of advertentiesets, alleen op advertentie(materiaal). ⁠

Resterend budget

Dit is het budget dat nog over is van het oorspronkelijk ingestelde budget gedurende de looptijd. Dit budget zie je gedurende de looptijd van een campagne⁠ afnemen. ⁠

Resultaten

Het aantal keren dat een advertentie een resultaat heeft behaald, op basis van de marketingdoelstelling.⁠

Resultatenratio

Het percentage weergaven dat daadwerkelijk een resultaat heeft behaald, zoals een standaardgebeurtenis, betrokkenheid, klik op link of andere conversie.⁠

Retargeting (remarketing)

Retargeting betekent letterlijk opnieuw richten. Met retargeting toon je een campagne aan⁠

gebruikers die eerder interactie met jouw bedrijf hebben gehad. Súper handig en waardevol in je advertentiefunnel! ⁠

ROI/ROAS

ROI staat voor ‘return on investment’ en ROAS staat voor ‘return on ad spend’. Dit betekent kosten, winst of omzet. Dit is de winst of omzet die gegenereerd is als gevolg van⁠ een lopende campagne, uitgedrukt in een percentage van de kosten van een campagne. ⁠

Standaardgebeurtenissen

De standaardgebeurtenissen zijn gebeurtenissen die de Facebook Pixel vooringesteld kan meten.⁠

Statistieken (Analytics)

Analytics is een verzamelnaam voor statistieken. Statistieken vertellen je hoe goed of slecht een website, Facebook-post of campagne presenteert.⁠

Targeting doelgroep

In de advertentieset of bij het aanmaken van een opgeslagen doelgroep, maak je gebruik van targeting. Voor specifieke targeting kun je selecteren op onder andere demografische gegevens, interesse en gedrag.⁠⠀

ThruPlays

Het aantal keer dat een video minimaal 15 seconden of volledig is afgespeeld/bekeken. 

Toevoegingen aan je winkelwagentje

Toevoeging aan winkelwagentje is een standaard gebeurtenis. De Facebook-pixel registreert deze actie en kent hem eventueel toe aan je advertentie. Als jij het winkelmandjesproces vervolgens niet af hebt gemaakt, wordt jou een advertentie laten zien van het product om je eraan te herinneren van dat er nog een product in je winkelmandje zit!

Uitgaande links

Een uitgaande link is een bestemming die buiten Facebook ligt. Dus bijvoorbeeld; je schrijft een post en je adverteert daarmee dan is jouw uitgaande link: de blog.

Unieke klikken op links

Het aantal (unieke) gebruikers dat heeft geklikt op een interne of uitgaande link (URL) in een post of advertentie. 

Weergave

De huidige status van de weergave van je campagne, advertentieset of advertentie.

Weergaven

Het aantal keer dat je advertenties op een scherm zijn weergegeven.

Heb je genoeg kennis op gedaan vanuit het Facebook advertising woordenboek. Of mis jij een vakterm in het Facebook advertising woordenboek? Laat dat gerust weten en stuur een mail naar info@jouwonlinemarketeer.nl. Of ben je na het Facebook advertising woordenboek nieuwsgierig geworden naar meer adverteren? Lees dan hier de andere blogs!

Leuk dat je alle begrippen het gelezen van het Facebook advertising woordenboek.

Wil jij opvallen met Social Advertising bij jouw doelgroep?

8 tips hoe je meer op kan vallen bij jouw doelgroep!

Meer blogs

robin van leeuwen

Wil jij online meer zichtbaarheid?

Mijn naam is Robin van Leeuwen en ik help ondernemers om meer resultaat te behalen door middel van online advertising. Wil jij gericht je doelgroep bereiken via social media? Je zichtbaarheid nog meer vergroten? Ben jij er klaar voor om méér uit jouw bedrijf te halen?

strategiegesprek offerte aanvragen

Connect Online

Wil jij jouw LinkedIn posts een extra boost geven? Meer connecten met jouw LinkedIn connecties? Je ontvangt tips & tricks om je LinkedIn te boosten waardoor je gaat shinen met jouw LinkedIn posts. Schrijf je nu in!

Je gegevens zijn bij mij veilig. Lees hier mijn privacyverklaring.