content marketing funnel

Hoe bouw je een succesvolle content marketing funnel?

Weet je nog dat je laatst een nieuw grote aankoop hebt gedaan? Dat coachingstraject, die nieuwe iphone of die zonnige workation. Wedden dat je je er eerst volledig in verdiept hebt? Productinformatie opgezocht, reviews gescand, instructievideo’s bekeken en die ene podcast aflevering beluisterd of het echt wel wat voor je is. Grote kans dat deze vormen van content je over de streep hebben getrokken. Wij vertellen je in dit blog hoe jij dat ook bij jouw klanten kan doen met behulp van een contentfunnel!

Volg de klantreis

Een contentfunnel kan je gebruiken om te bepalen waar je doelgroep zich in de klantreis bevind en waar je je contentdoelen kan behalen. Het heeft dezelfde basis als die van de drie stadia van een advertentiestrategie. Namelijk de klantreis van koude tot hete doelgroep. Het funnel kan je onderverdelen in top of the funnel, middle of the funnel en bottom of the funnel. Kind kan de was doen!

Top of the funnel
Hier start de klantreis met mensen die jouw merk nog niet kennen. In deze fase zorg je ervoor dat dat potentiele klanten kennis kunnen maken met jouw bedrijf door aandacht te creëren rondom jouw merk. Je maakt in deze fase content die volledig gebaseerd is op de behoefte van jouw doelgroep door te vermaken, informeren of herkenning toe te voegen. Denk aan blogs, social posts of video’s.

Middle of the funnel

De klant heeft in deze fase kennis met je gemaakt en is nieuwsgierig geworden want de content die gedeeld wordt speelt in op een bepaalde behoefte. Alleen… met jou vele andere die deze behoefte kunnen vervullen! Maak in deze fase duidelijk waarom een klant voor jouw bedrijf moet kiezen door alle voordelen te benoemen en alle vragen weg te halen met relevante informatie. Voorbeelden hiervoor zijn e-books, nieuwsbrieven en webinars.

Bottom of the funnel

In de laatste fase gaat het vooral om vertrouwen creëren; je klant een veilig en betrouwbaar gevoel geven om een aankoop te kunnen doen. Hoe je dat doet? Maak het risico zo klein mogelijk met content als reviews, faq, productspecificaties of een gratis proefperiode. In de bottom funnel bevinden zich ook klanten die al eerder bij je gekocht hebben en waarbij je de loyaliteit wil behouden door ze te betrekken bij het bedrijf en belonen. Gebruik content zoals user generated content, positieve ervaringen of affiliate marketing. 

Nu je weet hoe je je content kan indelen binnen de klantreis kan je een waardevolle bijdrage leveren aan de behoefte van jouw klanten. Benieuwd hoe je dit organisch in kan zetten of heb je hulp nodig? Plan een gesprek in!

Hey!

Wij zijn Jouw Online Marketeer en wij zijn gespecialiseerd in online advertising. In deze verschillende blogs vertellen we jou meer over adverteren in Google en op socialmedia.

Wil je vrijblijvend een kennismakingsgesprek aangaan om te weten hoe jij online advertising het beste in kan zetten?