Einde van uitgebreide tekstadvertenties! Onlangs kondigde Google Ads aan dat het vanaf 30 juni 2022 niet meer mogelijk zal zijn om bestaande uitgebreide tekstadvertenties, ook wel expanded text ads genoemd, aan te maken of te bewerken. Bestaande uitgebreide tekstadvertenties zullen wel blijven functioneren, en je zal deze ook na 30 juni nog kunnen pauzeren of verwijderen.
Omwille van deze update, geeft Google het advies om nu al te beginnen inzetten op responsieve zoekadvertenties, gezien deze wel zullen blijven bestaan. Benieuwd hoe je met deze responsive search ads aan de slag kan? Na het einde van uitgebreide tekstadvertenties? Wij helpen je graag op weg!
Wat zijn responsieve zoekadvertenties?
Een responsieve zoekadvertentie geeft je de kans om vijftien koppen en vier beschrijvingen in te voegen, en vervolgens combineert Google deze voor jou. Voor elke responsieve zoekadvertentie zijn er dus 32760 verschillende weergavemogelijkheden.
Google zal aan de hand van Machine Learning nagaan welke combinaties de beste resultaten opleveren, en deze combinaties automatisch meer vertoningen geven. Daarnaast zal de zoekmachine de combinaties die worden weergegeven ook laten aansluiten bij de exacte zoekopdracht van de zoeker.
Jij hoeft dus enkel te zorgen voor de tekst, en Google doet de rest!
Hoe stel je een responsieve zoekadvertentie in?
- Surf naar de Google Ads interface. Log in op je account, klik een campagne aan en selecteer ‘Advertenties’ in de kolom rechts.
- Klik vervolgens op het plusje en selecteer ‘Responsieve zoekadvertentie’
- Voeg de landingspagina in die aansluit bij deze advertentie
- Voeg 15 koppen en 4 beschrijvingen toe en pin deze vast op de positie waarop je ze wil vertonen
- Controleer je advertentie en ga in het voorbeeld rechts na hoe je advertentie er uit zou kunnen zien
- Sla op en jouw advertentie is klaar om te schitteren
Nog enkele handige tips om mee aan de slag te gaan
- Zorg ervoor dat je jouw koppen steeds vastpint op de juiste positie.
Zo zou het op het voorbeeld hierboven vreemd zijn moest de advertentie starten met ‘Plan Kennismakingsgesprek in’. Het ziet er veel netter uit als je start met Jouw online marketeer (kop 1) | Expert in online adverteren (kop 2) | Plan Kennismakingsgesprek in (kop 3) - Ga na het instellen van je advertentie de kwaliteitsscore na. Deze moet zeker goed, maar liefst uitstekend zijn.
- Vul alle velden in, zowel bij de koppen als bij de beschrijvingen. Hierdoor creëer je meer mogelijke combinaties, en zal het machine-gestuurde testen beter werken.
Geef je het instellen van responsieve zoekadvertenties liever uit handen? Plan dan zeker een kennismakingsgesprek in. Wij helpen je graag op weg!