De meest gestelde vraag is toch wel: ‘Wat voor advertentiebudget adviseer je?’ Toch heb ik daar helaas geen standaardantwoord op. Dat komt doordat het afhankelijk is van een aantal aspecten:
- In welke branche bevindt jouw bedrijf zich?
- Wie is jouw doelgroep?
- Welke doelstelling hebben jouw advertenties?
- Op welk(e) socialmediaplatform(en) adverteer je?
Als je de bovenstaande aspecten in kaart hebt gebracht, kan ik je 1 tip meegeven om te bepalen wat je budget gaat zijn: reken terug en beantwoord de volgende vragen:
- Wil je in een korte of lange periode leads genereren?
- Voor welke prijs verkoop je jouw product of dienst?
- Uit hoeveel leads haal jij verkopen?
Bereken het advertentiebudget
Wanneer je antwoord geeft op de bovenstaande vragen heb je een beter beeld waar je heen wilt en wat je wilt behalen, waardoor je de rekensom kan maken. Stel: je besluit in te zetten op het direct verkopen van een product, dan is het slim om de kostprijs en de winst die jij over je product maakt te nemen, en vervolgens te bepalen hoeveel je per verkocht item aan advertentiekosten zou willen inleveren. Voor bereik en merkbekendheid geldt bijvoorbeeld hetzelfde: hoeveel is het bereiken van 1 persoon jou waard?
Maar misschien adverteer je juist om leads te genereren? Dan mag je uitgaan van de gemiddelde kosten per lead: €1,-. Onthoud wel: de uiteindelijke prijs wordt bijvoorbeeld óók bepaald door de aantrekkelijkheid van jouw lead magnet en de bereikbaarheid van jouw doelgroep.
Facebook geeft vaak de gemiddelde tarieven per klik/bereikt persoon/lead/enz. aan. Maar het is aan jou om te bedenken hoeveel iets je daadwerkelijk waard is.
Dus wil jij weten welk advertentiebudget ik voor jou adviseer? Beantwoord de bovenstaande vragen en ga aan de slag!
Jouw advertenties uitbesteden aan jouw online marketeer?
Jouw online marketeer neemt voor bedrijven succesvol de socialmedia-advertenties uit handen. Wil je op de hoogte gehouden worden van tips & tricks? Volg mij op Instagram.