Drie stadia van een advertentiestrategie

Je hebt er misschien wel eens van gehoord: een koude, warme en hete doelgroep, maar wat betekenen deze termen nou eigenlijk? Staat er een in de ijskast en is de ander een heethoofd? Eigenlijk heeft het niks met de persoonlijkheid van jouw doelgroep te maken, maar met de koopcyclus waar jij jouw doelgroep door laat stromen. Hoe je deze stadia in jouw advertentiestrategie kan inzetten, leg ik je uit in deze blog!

Koude doelgroep

Dit is de start van jouw advertentiestrategie. Een koude doelgroep is helemaal niet bekend met jou en je merk. Ze kennen je nog niet en hebben dus nog nooit van jouw dienst of product gehoord. Dit is vaak een breed publiek, grote kans dus dat jouw ideale klant zich hieronder bevindt en simpelweg nog niet met jou in aanraking is geweest!

Meestal begin ik te adverteren bij een koude doelgroep, omdat je eerst een breder publiek wil bereiken. Je wil niet alleen de mensen die jou kennen jouw product/dienst aanbieden, maar ook de mensen die daarbuiten vallen. Advertenties komen hier goed bij van pas, omdat we de koude doelgroep hier gemakkelijk kunnen targetten. We informeren, interesseren en maken jou zichtbaar via verschillende soorten advertenties. 

Op basis van jouw doelgroepomschrijving vorm ik een koude doelgroep op basis van haakjes waarmee we jouw specifieke doelgroep in één klap breder trekken: denk aan interesses, gedrag, demografische gegevens en beroepen. 

Warme doelgroep

De warme doelgroep wordt gevormd door mensen die jou al kennen. Ze zijn bekend met jouw bedrijf, wie jij bent en wat je doet. Deze groep kan uit een koude advertentie zijn gestroomd, maar ook door organisch bereik of via via. De warme doelgroep is wellicht geïnteresseerd in jou, jouw diensten of producten maar heeft nog niks afgenomen. Ze hebben je website bekeken, je social media en staan misschien op je maillijst. Het doel van de advertenties in deze fase zijn om de warme doelgroep over te halen tot een aankoop.

Hete doelgroep

De hete doelgroep bestaat uit mensen die al eens wat hebben gekocht bij je en dus kunnen terugkomen. Een belangrijke factor hier is dat er bijna geen drempel meer is voor deze doelgroep. Ze hebben jouw waarde gezien, uitgeprobeerd en ervoor betaald. Hiertussen zitten jouw mogelijke ambassadeurs en het idee is dat je deze doelgroep terug laat komen door hen extra te waarderen met bijvoorbeeld kortingen of een upgrade.

Nu je weet hoe je je doelgroepen verdeeld in het verkoopproces kunnen we een advertentiestrategie opbouwen! Vind je het lastig om zo’n strategie zelf op te zetten? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in, zodat we kunnen kijken waarbij ik jou kan helpen!

Foto van Robin

Robin