Vier redenen waarom het instellen van een brandname campagne binnen Google Ads een must is

In Google Ads kan je ervoor kiezen om een merknaam of brandname campagne in te stellen. Zulke campagne bevat allerlei zoekwoorden die betrekking hebben op jouw bedrijfsnaam. Denk bijvoorbeeld aan jouw merknaam, namen van specifieke collecties of de naam van de zaakvoerder. 

Wanneer we bij Jouw Online Marketeer nieuwe klanten verwelkomen, krijgen wij geregeld volgende vraag: “Is adverteren op mijn merknaam geen overbodige kost, gezien ik ook organisch gevonden kan worden?”. In deze blog zullen wij jou vertellen waarom een brandname campagne een must én een slimme investering is. 

Een brandname campagne is een must omdat…

  1. Je volledige controle krijgt over de boodschap die je uitstuurt 

Om organisch te scoren binnen Google, kan je uiteraard titels en meta-descriptions maken die de zoekmachine vervolgens kan gebruiken. Maar omdat Google haar organische zoekresultaten goed wil afstemmen op de zoekopdrachten die ze ontvangt, zal Google jouw website ook crawlen. Vervolgens stelt de zoekmachine zelf een descriptie op, waarbij ze zich baseert op jouw website teksten. Dit klinkt heel handig, maar de controle uit handen geven aan een machine levert niet altijd goede resultaten op. 

Indien je adverteert op je merknaam, krijg je wél controle over de boodschap die je uitstuurt. Je kan zelf de teksten schrijven, waardoor je ook de kans krijgt om bepaalde call to actions of andere boodschappen in de kijker te zetten. Daarnaast heb je ook invloed op de landingspagina waar je de zoeker heen stuurt. 

Jouw advertentie kan je vervolgens ook aanvullen met tal van extensies, zoals bijvoorbeeld sitelinks, je locatie, highlights en veel meer. Deze extensies voorzien de gebruiker van meer informatie, en geven jouw advertentie extra ruimte tussen de zoekopdrachten. 

  1. Concurrenten jouw goede rangschikking kunnen wegkapen 

Volgens de Google Ads policy mag je adverteren op de merknaam van concurrenten. Dit wordt ook wel brandjacking genoemd. Erg ethisch vinden wij het als marketeers niet, maar de realiteit leert ons dat het wel gebeurt. En wanneer jouw concurrent op jouw merknaam adverteert en jij niet, zal deze boven jou verschijnen tussen de zoekresultaten. 

Voornamelijk bedrijven die een generieke merknaam hebben, zoals bijvoorbeeld ‘Tandarts Amsterdam’, zullen vaak overboden worden door concurrenten. Deze merknaam is namelijk een goed zoekwoord voor alle tandartsen in Amsterdam. 

  1. Het helemaal niet zo duur is 

In vergelijking met non-branded campagnes, zijn branded campagnes erg goedkoop. Voor een lagere kost behaal je namelijk een veel groter vertoningsaandeel. En omdat jouw merknaam het best aansluit bij jouw onderneming, zal je voor de zoekwoorden binnen deze campagne veel minder betalen dan jouw concurrenten zullen doen. 

En niet enkel de kosten vallen goed mee. Ook de opbrengsten uit brandname campagnes zijn vaak uitstekend. Mensen die jouw merknaam ingeven in de zoekmachine, zijn namelijk al op zoek naar jou. Het zijn met name ‘warme consumenten’ die al een heel deel van de marketing funnel doorlopen hebben. Dit resulteert in een hoog conversieratio. 

  1. Je ook mobiele zoekers kan bereiken 

Zoekverkeer via Google wordt steeds mobieler. Op deze kleine smartphones passen veel minder resultaten dan op een desktop, waardoor gebruikers gemiddeld twee keer moeten scrollen voor ze de organische zoekresultaten te zien krijgen. Dit is een enorme drempel, waardoor veel zoekers de organische zoekresultaten niet bekijken. 

Benieuwd hoe een brandname campagne er voor jouw merk zou uitzien? Boek via deze link een vrijblijvend kennismakingsgesprek in!

Foto van Bianca

Bianca