Altijd al een content creator willen zijn? In deze blog reeks coacht digitaal strateeg Malou Visser je in 4 weken naar een volledige contentstrategie. Aflevering 1: wat is contentmarketing?
Als je aan contentmarketing denkt komen er misschien beelden van social media kanalen, video’s en lekker lopende teksten in je hoofd omhoog. Alhoewel dit zeker onderdelen zijn van contentmarketing komt er meer bij een doordachte strategie kijken. In dit blog neem ik je mee in de wereld van contentmarketing!
Een waardevol verhaal
Eigenlijk is contentmarketing niets meer of minder dan het creëren van boeiende en waardevolle verhalen. Verhalen die het waard zijn om te delen met jouw (potentiële) doelgroep zodat je hun aandacht trekt, behoud en uiteindelijk een sterke klantrelatie opbouwt.
Deep dive in jouw bedrijf
Maar… hoe maak je die verhalen? Waar komen die vandaan? Verzin je zomaar een verhaal rondom jezelf en je bedrijf? Nee, zeker niet! Het verhaal baseer je volledig op de missie, belofte en kernwaarden van jouw bedrijf. Niet door te vertellen hoe goed je bent, maar dit daadwerkelijk te tonen door relevant en authentiek te zijn. Een manier om erachter te komen waarom je de dingen doet die je doet is door de oude vertrouwde Golden Circle van Simon Sinek er eens bij te pakken en een deep dive te doen in de kern van jouw bedrijf.
Loyaal publiek
Contentmarketing gaat om meer dan een inhoudelijk interessante podcast of een ingeplande nieuwsbrief funnel. De reden om contentmarketing in te zetten is om een loyale community op te bouwen die zich vertrouwd bij jouw bedrijf voelen en het zien als een betrouwbare bron en een autoriteit in haar vakgebied. Consistent en consequent waardevolle content bieden aan je community leidt vervolgens tot merkvoorkeur, aankopen, loyaliteit en mond- op mond reclame.
Hoe je dit doet en er concrete contentdoelen van maakt? Dat leg ik komende weken uit in deze blog reeks! Al eerder hulp nodig bij het maken van een contentstrategie? Plan een gesprek in!