Wat is een Facebook Pixel nou eigenlijk precies? Laatst had ik een klant aan de telefoon die zei: “Waarom moet ik een Facebook Pixel installeren en waar is dat voor nodig? Kunnen we niet gewoon direct beginnen met adverteren?” Natuurlijk kan dat! Maar om optimaal resultaat te behalen met jouw advertenties is het belangrijk om de Facebook Pixel te installeren op je website en ik vertel je waarom!
What’s in a name?
Een Facebook Pixel… tja, die term heb je vast wel eens gehoord maar wat betekent het nou eigenlijk? Een Facebook Pixel is een code die je op je website kan installeren en door elke websitebezoeker wordt gebruikt. Het traceert het gedrag van de bezoeker tot de laatste klik.
AVG-proof
Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn! Je websitebezoeker op microniveau kunnen volgen. Maar mag dat eigenlijk wel volgens de AVG-wetgeving? Als je ervoor zorgt dat je meldt dat jouw website cookies gebruikt, mag je een Facebook pixel inzetten bij websitebezoekers die akkoord gaan met jouw cookie policy. Zorg er dus voor dat je een cookie policy hebt, dat je websitebezoeker die indien gewenst kan inzien en deze kan accepteren of weigeren.
Meten is weten
Nu je weet wat een Facebook pixel is vraag je je misschien af waarom je deze gedragsgegevens van je websitebezoeker nodig hebt om te adverteren. Als je een product zoals een webinar, masterclass, boek of ebook verkoopt, kan de pixel meten hoeveel en welke websitebezoekers hier welke actie op ondernemen.
Het resultaat van je advertentie zie je daardoor direct terug in je advertentieaccount! Hierdoor kun je bijvoorbeeld de hoeveelheid downloads van je e-book meten, maar je kunt ook direct de verkopen uit jouw webshop zien! Door deze specifieke gegevens kan je je advertentie sturen naar jouw doel voor de laagste kosten.
Als je een pixel niet laat plaatsen op je website, kan ik dus niet sturen. Ik weet namelijk niet precies hoe de ideale doelgroep zich gedraagt of waar we de laagste kosten behalen. De pixel is dus zo belangrijk door de grote hoeveelheid data die het verzamelt. Hoe meer data, hoe meer we kunnen meten en hoe meer we kunnen sturen naar jouw gewenste doel. …Hoe meer kans om dat doel te behalen!
Hulp nodig bij het instellen van jouw Facebook Pixel en succesvolle advertenties? Plan dan een gratis kennismakingsgesprek in, zodat we kunnen kijken waarbij ik jou kan helpen!