Als non-profit organisatie wil jij de wereld een stukje mooier maken en anderen helpen. Je besteed je geld dan ook liever aan het volbrengen van jouw missie dan aan marketingactiviteiten zoals SEA. Gelukkig heeft Google daar een goede oplossing voor, namelijk het Google Ad Grants programma, waarbij jij gratis advertentiebudget ontvangt.
Wat is Google Ad Grants?
Het Google Ad Grants programma werd in 2013 opgericht om non-profit organisaties, vzw’s en andere organisaties zonder winstgevend doel te helpen bij hun marketingactiviteiten. Dankzij het programma ontvangen non-profits maandelijks een advertentiebudget tot wel $ 10.000, waarmee ze vervolgens gratis kunnen adverteren binnen de zoekmachine.
Deze zoekmachine advertenties kunnen non-profit organisaties vervolgens gebruiken om hun naamsbekendheid te vergroten, meer verkeer naar hun website te genereren, hun producten onder de aandacht te brengen, donateurs aan te trekken of nieuwe vrijwilligers te werven.
Kan elke non-profit organisatie een Ad Grants account maken?
Helaas niet. Volgende organisaties komen niet in aanmerking voor het programma:
- overheidsinstellingen
- scholen en universiteiten
- ziekenhuizen, en bij uitbreiding andere gezondheidsorganisaties
Andere non-profits zullen zonder problemen een aanvraag kunnen indienen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan musea, culturele instellingen, goede doelen, enzovoort.
Waar moet je rekening mee houden wanneer je aan de slag gaat met Google Ad Grants?
Google heeft een aantal voorwaarden opgesteld waar je als non-profit organisatie aan moet voldoen om je account te behouden. Hieronder vind je de belangrijkste regels op een rijtje:
- Single word keywords zijn niet toegelaten. Dit zijn zoekwoorden die uit slechts één woord bestaan. Er bestaan wel een aantal uitzonderingen op deze regel. Zo mag je jouw merknaam bijvoorbeeld wel als single word keyword gebruiken.
- Er moet minstens één keer per maand ingelogd worden op het Ads account om de campagnes te updaten en wijzigingen aan te brengen.
- De kost per klik mag nooit hoger zijn dan $2 zijn.
- Op maandbasis moet een click-through-rate (CTR) van 5% behaald worden.
- Je kan enkel adverteren binnen de zoekmachine en krijgt maximaal $ 10.000 per maand ( $329 per dag) om te besteden. Indien je toch aan de slag wil met andere campagnetypes of extra budget wil, kan je een tweede Ads account oprichten. Bij dit tweede account zal je wel moeten opdraaien voor de advertentiekosten.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat de advertenties van commerciële adverteerders steeds voorrang krijgen op Ad Grants accounts binnen de advertentieveiling. Dit is natuurlijk enkel van toepassing wanneer een commerciële speler op dezelfde zoekwoorden inzet als jouw non-profit.
Hoe kan je een Ad Grants account aanvragen?
Om een Ad Grants account te krijgen, zal je aan Google moeten bewijzen dat jouw organisatie hier recht op heeft. Dit kan je doen door:
- Te surfen naar https://www.google.com/nonprofits/
- Te klikken op ‘aan de slag’ (blauwe knop rechtsboven)
- In te loggen met het gmail-account van je non-profit
- Onder ‘Google Ad Grants’ op activeren te klikken
- De enquête in te vullen
- Opnieuw op activeren te klikken onder ‘Google Ad Grants’
- Het selectievakje aan te vinken om te bevestigen dat je het deelnameformulier hebt ingevuld
- Te klikken op activering versturen
Wil je graag aan de slag met Google Ad Grants, maar ben je zelf geen SEA-expert? Dan helpt Jouw Online Marketeer jou graag op weg! Plan dan vrijblijvend een gesprek in.