Jouw ideale doelgroep kennen is niet alleen belangrijk wanneer je advertenties wilt inzetten, maar ook een van de basisonderdelen van je bedrijf. Het is belangrijk om te weten naar wie jij communiceert. Hoe specifieker, hoe beter! Als je jouw doelgroep kraakhelder hebt, kun je deze optimaal gebruiken bij het opbouwen van jouw advertentiestrategie. Denk aan doelgroepspecifieke content, maar ook wat hen aanspreekt zoals interesses en hobby’s. Hoe doe je dat?
Stel jezelf deze vier vragen
De meeste ondernemers willen zoveel mogelijk mensen proberen te helpen en maken daardoor hun doelgroep te breed. Dat is een nobel streven, maar ik zie dat dat in de praktijk er uiteindelijk toe leidt dat niemand zich écht aangesproken voelt. Hoe specifieker jij je doelgroep kan omschrijven, hoe beter. Door voor een specifieke groep mensen content te maken, trek je je ideale klant aan!
Bij het opmaken van de ideale doelgroep voor mijn klanten stel ik hun altijd de volgende vier vragen:
- Wie is jouw ideale klant?
- Wat houdt hem of haar bezig?
- Waar komt hij of zij vandaan?
- Hoe kun je hem of haar het beste bereiken?
Deze vragen helpen je met het visualiseren welke klanten jij dolgraag zou willen helpen. Wat hen drijft, welke interesses ze hebben en of je op dit moment wel op het juiste platform zit om ze te bereiken.
Een persona maken
Als je deze vier vragen hebt beantwoord maak je voortaan altijd content met je ideale doelgroep in je achterhoofd, eigenlijk alsof je voor een echt persoon schrijft. Om dit makkelijker te maken voor jezelf, creëer je een persona.
Een persona is een archetype dat gebaseerd is op jouw ideale klantprofiel met dezelfde karakteristieken. Een persona kan je zo uitgebreid maken als jij wilt. Je kan er zelfs een naam aan geven om de persona als het ware tot leven te wekken. Een aanvulling op de vier basisvragen die kunnen helpen bij het maken van een persona:
- Wat is zijn of haar beroep?
- Waar woont hij of zij?
- Hoeveel geld verdient hij of zij?
- Wat zijn zijn of haar hobby’s?
- Wat lezen ze graag?
- Waar geloven ze in en waar juist niet in?
Deze vragen mag en kan je zo breed mogelijk beantwoorden als jij wilt. De vragen kunnen lastig zijn, maar hoe beter jij hier antwoord op kan geven hoe beter jij je ideale doelgroep leert kennen. Een tool die jou hierbij kan helpen is een visionboard!
Wees de oplossing
Als je je persona gemaakt hebt ken jij je ideale doelgroep – als het goed is – door en door, maar waarom zouden ze speciaal naar jou moeten komen om jouw product of dienst af te nemen? Probeer de oplossing te zijn voor hun problemen! Waar lopen ze tegenaan? Wat willen ze (over een jaar) bereiken? Waar dromen ze van? Durf deze vragen aan jouw bestaande klanten te vragen, zo kom je erachter waar jij kan inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroep.
Kortom: hoe beter jij jouw ideale doelgroep en hun pijnpunten kent, hoe makkelijker jij jouw advertenties kan inrichten en targeten. Ik snap dat deze vragen soms lastig zijn om te beantwoorden en ik help je dan ook graag hierbij! Plan een gratis kennismakingsgesprek in, zodat ik je passend advies bij jou en jouw situatie kan geven!