Privacy! Dat is nog eens een dingetje, zeker met advertenties, waardoor je jouw doelgroep op slimme manieren kan targeten! Maar er is een verandering op komst, want voor degenen die de iOS 14-update doorvoeren wordt dit werkelijkheid heeft impact op Facebookadvertenties.
Door deze update worden alle gebruikers van Apple namelijk in bescherming genomen met betrekking tot privacy. Apple verplicht ontwikkelaars van apps om toestemming te vragen voordat gegevens gedeeld mogen worden met derden.
Wat heeft deze iOS 14-update voor impact op jou als je Facebookadvertenties plaatst?
Mijn advies is om je alvast voor te bereiden, zodat je advertenties blijven worden weergegeven en je de prestaties van je campagnes kunt blijven meten.
Hieronder staan twee acties die je sowieso kunt ondernemen:
- Verifieer je domein
De domeinverificatie is sowieso goed om aan te vragen, aangezien je zo meer bewerkingsopties en -toestemmingen voor Facebookadvertenties krijgt. Daarnaast behoud je dan ook de controle over welke conversiegebeurtenissen actief moeten zijn. Een aantal punten waar je rekening mee moet houden:
- De domeinverificatie moet altijd uitgevoerd worden vanuit de Facebook Business Manager van de eigenaar.
- Je gebruikt het hoofddomein voor de domeinverificatie. Dus niet een subdomein van bijvoorbeeld je online academie of betaalsysteem.
- Vervolgens kun je een agency of freelancers toevoegen aan de domeinverificatie binnen de Facebook Business Manager.
In onderstaande video laat ik zien hoe je jouw domein kunt verifiëren en waar je op moet letten.
- Update naar versie 8.1 van Facebook voor iOS 14 update
Voer een update uit naar versie 8.1 van de Facebook SDK voor iOS 14 om advertenties te personaliseren die worden weergegeven op apparaten met iOS 14 en om rapportages over appconversiegebeurtenissen vanaf iOS 14-apparaten te blijven ontvangen. Je kunt hiervoor Gebeurtenisbeheer gebruiken. Je moet een appbeheerder zijn om de update uit te voeren. Versie 8.1 van de Facebook SDK voor iOS 14 biedt momenteel ondersteuning voor de SKAdNetwork API van Apple en zorgt ervoor dat advertenties voor appinstallaties kunnen worden gemeten. Als je de SDK niet hebt geïnstalleerd, is het wellicht verstandig om dit te doen.
Maar oké, wat houdt die update van iOS nu in en wat zijn de beperkingen hiervan? Hieronder heb ik alle beperkingen per categorie beschreven.
Beperkingen voor het maken van advertenties op de app SDK
- Je kunt je app maar aan één advertentieaccount koppelen. Wel kun je hetzelfde advertentieaccount gebruiken om voor meerdere apps te adverteren.
- Negen (iOS 14) campagnes kunnen tegelijkertijd worden uitgevoerd.
- Wanneer je een van de negen toegestane iOS 14-campagnes uitschakelt of verwijdert, geldt er een herstelperiode van 72 uur voordat de campagne niet meer meetelt voor je limiet.
- Wanneer je een advertentie maakt voor apparaten met iOS 14, is alleen de koopoptie ‘Veiling ‘beschikbaar. De optie ‘Bereik’ en ‘frequentie’ is niet beschikbaar.
- Nadat de campagne is gepubliceerd, kun je de schakelaar van de iOS 14-campagne niet in- of uitschakelen. Je moet je campagne uitschakelen of verwijderen.
Beperkingen voor het maken van advertenties op de computer
Als je advertenties wilt weergeven voor conversiegebeurtenissen die plaatsvinden op de website van je bedrijf:
- Je pixel mag voor maximaal 8 conversiegebeurtenissen per domein optimaliseren.
- Je kunt je voorkeuren beheren in Gebeurtenisbeheer. Wanneer je je advertentieset maakt, kies je slechts één van de 8 beoogde conversiegebeurtenissen om voor te optimaliseren.
Advertentiesets waarmee wordt geoptimaliseerd voor een pixelconversiegebeurtenis die niet meer actief is, worden gepauzeerd.
Beperkingen voor rapportage
Door het nieuwe beleid van Apple kunnen bedrijven de prestaties van campagnes voor appinstallaties voor iOS 14 op Facebook slechts beperkt meten vanwege de rapportagebeperkingen voor iOS 14-apparaten. De volgende beperkingen worden verwacht voor Advertentiebeheer, Advertentierapportage en de Ads Insights API.
- Vertraagde rapportage: realtime-rapportage wordt niet ondersteund en gegevens kunnen tot 3 dagen zijn vertraagd.
- Geschatte resultaten: bij campagnes voor appinstallaties voor iOS 14 worden de resultaten door de SKAdNetwork API aan Facebook gerapporteerd, waarbij de resultaten zijn verzameld op campagneniveau.
- Geen ondersteuning voor specificaties: voor app- en websiteconversies worden weergave- en actiespecificaties, zoals leeftijd, geslacht, regio en plaatsing, niet ondersteund.
- Wijzigingen voor instellingen voor toeschrijvingsperiode van account: Daarnaast wordt de standaardwaarde voor alle nieuwe of actieve advertentiecampagnes (anders dan bij campagnes voor appinstallaties voor iOS 14) ingesteld op een toeschrijvingsperiode voor klikken van 7 dagen. Bij campagnes voor appinstallaties voor iOS 14 wordt gerapporteerd op basis van de toeschrijvingsperiode die wordt geleverd door de SKAdNetwork API van Apple.
- De toeschrijvingsperioden voor doorklikacties binnen een periode van 7 en 28 dagen worden nu niet meer ondersteund voor actieve campagnes.
Wat wordt wel ondersteund?
De volgende perioden worden ondersteund met de nieuwe instelling voor toeschrijving:
- Klikken binnen een periode van 1 dag
- Klikken binnen een periode van 7 dagen (standaardwaarde)
- 1 dag voor klikken en 1 dag voor weergaven
- 7 dagen voor klikken en 1 dag voor weergaven
Hoe bereid ik me voor?
- Gebruik de functie ‘Tijdsvensters vergelijken’ om te bekijken hoe conversies voor de verschillende toeschrijvingsperioden worden toegeschreven aan de bijbehorende advertenties. Zo kun je beter anticiperen op wijzigingen in gerapporteerde conversies als gevolg van de overgang naar een periode van 7 dagen.
- Exporteer de benodigde historische gegevens voor de toeschrijvingsperioden van 28 dagen voor weergaven of klikken en 7 dagen voor weergaven. De historische gegevens zijn nog steeds toegankelijk via de Ads Insights API, zelfs nadat de wijzigingen zijn ingegaan.
Beperkingen voor targeting
Naarmate meer mensen zich afmelden voor het bijhouden van gegevens op iOS 14-apparaten, kan de hoeveelheid voor je appverbindingen, appactiviteit van aangepaste doelgroepen en aangepaste doelgroepen van je website afnemen.
Hoe zorg je er dan voor om deze mensen alsnog te bereiken? Door de bovenstaande stappen die ik aan het begin van dit artikel noemde uit te voeren. Wees gerust, ik heb ze hieronder nog eens beschreven.
Als je voor mobiele of desktopwebgebeurtenissen van de Facebook-pixel (of een van onze andere bedrijfstools) optimaliseert of deze target of rapporteert, kun je stappen nemen om het instellen en beheren van je gebeurtenissen voor te bereiden op deze wijzigingen.
- Bereid je voor om te werken met 8 conversiegebeurtenissen per domein.
Bedrijven die meer dan 8 conversiegebeurtenissen per domein gebruiken voor optimalisatie of rapportage, moeten een actieplan maken voor het werken met een maximum van 8 gebeurtenissen. - Eerste configuratie en hoe je deze kunt wijzigen.
We raden aan dat je de 8 conversiegebeurtenissen identificeert die het belangrijkst zijn voor cruciale zakelijke resultaten en dat je beoordeelt of er wijzigingen aan je campagne of metingsstrategie nodig zijn. Mogelijk moet je erover nadenken of je moet optimaliseren voor doelstellingen hoger in de trechter, zoals Weergaven van landingspagina en Klikken op link. Wanneer je je advertentieset maakt, kies je slechts één van de 8 beoogde conversiegebeurtenissen om te optimaliseren. - Voltooi de domeinverificatie.
We raden aan je websitedomein te verifiëren. Meer informatie over domeinverificatie.
De Facebook SDK voor iOS, de App Events API en Mobile Measurement Partners gebruiken om apparaten met iOS 14 te bereiken
Als je de Facebook SDK voor iOS, de App Events API of een Mobile Measurement Partner (MMP) gebruikt, kun je stappen nemen om het instellen en beheren van je appgebeurtenissen voor te bereiden op deze wijzigingen.
- Update je SDK naar 8.1 – Werk de Facebook SDK voor iOS bij naar versie 8.1 of hoger voor ondersteuning van iOS 14. Facebook SDK versie 8.1 biedt ondersteuning voor SKAdNetwork van Apple. Als je de Facebook SDK voor iOS gebruikt, maar deze niet bijwerkt naar versie 8.1 of hoger, kun je geen campagnes voor appinstallaties maken voor iOS 14. Als je een update uitvoert naar de nieuwste versie van de Facebook SDK voor iOS, kun je het volgende doen:
- Advertenties personaliseren die worden weergegeven aan mensen die iOS 14-apparaten gebruiken.
- Appgebeurtenissen delen vanaf iOS 14-apparaten indien de markering ‘Tracking van adverteerder’ ingeschakeld is verzonden en is ingesteld op ‘Waar’.
- Blijven meten voor advertenties voor appinstallaties.
- Kijk en blijf optimaliseren voor mobiele appinstallaties, optimalisatie van appgebeurtenissen en waardeoptimalisatie.
- Doe dit ook voor het optimaliseren voor appinstallaties en optimalisatie van gebeurtenissen met automatische appadvertenties.
- De markering ‘Tracking van adverteerder’ ingeschakeld meesturen met appgebeurtenissen.
Lees deze informatie goed door en bereid je alvast voor op de komende veranderingen!