Hoe zet je Google Ads in voor jouw bedrijf?

Je hebt een goedlopende website, maar je wilt er meer uit halen. SEA is voor veel bedrijven onmisbaar om ervoor te zorgen dat ze meer verkeer aantrekken naar hun website. Maar wat is het precies en welke voordelen bereik je hiermee? Na het lezen van dit artikel weet je of Google Ads geschikt is voor jouw bedrijf.

SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA adverteer je in zoekmachines. Het werkt als volgt: een potentiële klant typt een zoekterm in, bijvoorbeeld ‘social media advertentie expert’ en krijgt bovenaan de zoekresultaten relevante advertenties te zien. De adverteerder betaalt een bedrag per klik op de advertentie.

Hoe meer concurrentie, hoe hoger de klikprijs. Gelukkig kan een maximaal bedrag per klik ingesteld worden. Zo kan jij de controle houden over jouw advertentiebudget. Het kan hierdoor wel voorkomen dat je daarmee op bepaalde woorden minder of niet vertoond wordt.

Zoekwoordenonderzoek

Maar welke zoekwoorden zet je in voor jouw bedrijf? Dat wordt bepaald met een zoekwoordenonderzoek naar welke woorden het beste aansluiten bij jouw bedrijf, producten en diensten. Populaire zoekwoorden zijn duurder. Bijvoorbeeld het zoekwoord ‘schoen’. Dit is te algemeen én daarom is het slimmer om longtail-zoekwoorden in te zetten.

Zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan. Zoals ‘schoen vrouwen maat 36’. waarschijnlijk krijg je dan minder zoekresultaten te zien, maar omdat de zoekopdracht heel gericht is, krijg je wel de resultaten die je wilt zien.

Google Ads budget

Wat is het budget? Een gemiddelde klikprijs ligt tussen €1,- en €2,-, maar er moet natuurlijk wel zoekvolume zijn. Een redelijk budget voor een SEA-campagne varieert tussen honderd tot vele duizenden euro’s per maand. Het hangt er maar net van af hoeveel kliks het bedrijf aankan.

Snel zichtbaar zijn?

Wil je snel zichtbaar zijn in zoekmachines en op korte termijn meer bezoekers naar jouw website leiden? Dan is SEA geschikt voor jou!

Je kan ook je websitebezoeken meten zodat je weet op welke zoekwoorden het meest wordt gezocht, welke advertentieteksten en webpagina’s de meeste kliks triggeren. Daarnaast kan je ook je conversies doormeten én is het direct meetbaar wat je uit de Google Ads haalt.

Sparren met jouw online marketeer over SEA?

Jouw online marketeer helpt ondernemers succesvol op weg met hun Ads-campagne. Ik ga graag met jou het gesprek aan over een succesvolle online marketingstrategie voor jouw bedrijf. Plan via dit formulier een gesprek in.

Foto van Robin

Robin