Op welk platform zit jouw doelgroep?

Er zijn verschillende platformen waar je kan adverteren met jouw dienst of product. Voorbeelden van platformen zijn: Instagram, Facebook en LinkedIn. Maar welk(e) sluit(en) nu aan bij jou en jouw doelgroep? Hiervoor is het belangrijk om te weten op welk platform jouw doelgroep zich bevindt, en wie waar het meeste aanwezig is. Weet je nog niet wie jouw doelgroep is? Lees dan eerst dit artikel. Lees dan eerst dit artikel.

Platform: Instagram

Instagram is in de afgelopen jaren onwijs snel is gegroeid. Op dit moment heeft dit platform maar liefst 830.000 gebruikers, veelal bestaande uit mannen en vrouwen tussen 18 en 40 jaar. De meest actieve gebruikers zijn 15 tot 19 jaar, maar ook de gebruikers tussen 20 en 39 jaar zijn goed vertegenwoordigd. Advertenties over onderwerpen als mode, beauty, lifestyle, reizen, koken, gezondheid en interieur worden veelvuldig ingezet. Het moge duidelijk zijn dat Instagram een breed platform is waar jouw (vooral jongere) doelgroep zich waarschijnlijk bevindt.

Facebook

Facebook is al lange tijd een grote speler onder de socialmediaplatformen en sinds het is ingehaald door Instagram de tweede grootste speler. Op dit moment zijn met name oudere gebruikers actief op Facebook. Advertenties op Facebook blijven aantrekkelijk, dat zie ik bij veel van mijn klanten. Sluit dit platform daarom niet meteen uit, maar test of jouw doelgroep op dit platform eerder aanhaakt dan via bijvoorbeeld Instagram.

LinkedIn

Dit is het meest zakelijke platform van alle en ik noem het daarom ook weleens het zakelijke Facebook. Dit is een platform dat steeds meer opkomend is en voor advertenties neemt dit steeds meer toe. De kosten zijn meestal hoger dan bij Instagram of Facebook, maar de conversies zijn daarentegen hoger, omdat je je advertenties specifiek kan inrichten op basis van branches en/of functies. Het platform wordt iets meer door mannen gebruikt, maar bijna gelijk met vrouwelijke gebruikers tussen de 20 en 64 jaar. De advertenties die hier voornamelijk langskomen zijn business-to-business-advertenties in verschillende sectoren, zoals de bouw, marketing en communicatie en zakelijke diensten.

Pinterest

Pinterest is het meest visuele socialmediaplatform. Het is net als YouTube een visuele zoekmachine. Op Pinterest is voornamelijk een vrouwelijke doelgroep te vinden binnen creatieve branches, waaronder hobby, beauty, reizen, mode, lifestyle en kunst, maar ook online marketing.

YouTube

Niet veel ondernemers denken gelijk aan YouTube als ze willen adverteren, maar toch is dit ook een socialmediaplatform waar video’s worden gedeeld en – niet onbelangrijk – het heeft per maand zo’n 2 miljard bezoekers. Op YouTube zit voornamelijk een mannelijke doelgroep (70%) en een relatief kleine vrouwelijke doelgroep (30%). Er komt voornamelijk veel bewegend beeld voorbij rondom o.a. lifestyle en reizen.

Snapchat en TikTok

Voor een jongere doelgroep tussen de 18-24 jaar kunnen deze twee platformen interessant zijn. Op Snapchat kunnen we nu al adverteren. TikTok moeten we nog afwachten, tenzij je hele hoge bedragen wil inzetten.

Foto van Robin

Robin