SEA en SEO: wat zijn de verschillen?

SEA en SEO. Wat betekent het? Maar vooral: wat is het verschil? SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit zijn de organische en dus gratis zoekresultaten op Google en Bing. SEA staat voor Search Engine Advertising, hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine bedoeld. Door te adverteren via zoekmachines kun je je zeer specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Je betaalt dus om gevonden te worden in Google en Bing.  

Op een rijtje:

  • SEO: Search Engine Optimization – Zoekmachine optimalisatie. Dit betreft enkel en alleen de organische (ofwel gratis) zoekresultaten.
  • SEA: Search Engine Advertising – Zoekmachine adverteren. Dit betreft het optimalisatie van de campagnes die worden weergegeven als ‘gesponsorde zoekresultaten’. Adverteren doe je dan via Google Ads en Bing Ads.

Samengevat: je kunt twee dingen doen. Adverteren of aan de slag gaan met het optimaliseren van de gratis, organische zoekresultaten.

Wanneer zet je SEO en SEA in?

Wanneer zet je SEO in en wanneer SEA? Kan je SEO inzetten als je al begonnen bent met SEA of juist andersom?

  • Waarom zou ik betalen voor zoekwoorden, waar ik organisch toch al op gevonden wordt?
  • Waarom zou ik veel tijd investeren in SEO, als ik toch al adverteer op die zoekwoorden?

Mijn advies: zet beide in. Voor een optimale vindbaarheid adviseer ik je SEO en SEA tegelijkertijd in te zetten. Waarom? Omdat zij elkaar kunnen versterken. Het begint met het zoekwoordenonderzoek. Als je weet hoe en met welke exacte woorden jouw doelgroep naar jouw producten of diensten zoekt, dan kun je daarop inspelen. Daarnaast is het belangrijk om te weten welke zoekwoorden ook daadwerkelijk converteren naar leads of sales. Deze informatie kun je alleen achterhalen door een advertentiecampagne te starten. Organische zoekwoorden zijn namelijk niet meer zichtbaar in Google Analytics, in verband met de privacy van de gebruiker. 

Nog meer SEA-voordelen

Daarnaast heeft SEA nog andere voordelen, vergeleken met andere advertentiemogelijkheden- en opties op het internet:

  • Je betaalt pas als je gewenste resultaat bereikt is: een klik, een bepaald aantal weergaven, of een conversiepercentage.
  • Op zoekmachines zitten mensen die zelf actief zoeken naar een oplossing voor hun probleem: SEA is dus pull-marketing pur sang.
  • Je hebt volledige controle over je kosten: je bepaalt zelf wat je uitgeeft per campagne.
  • Je hebt volledig inzicht in de prestaties op verschillende niveaus: per campagne, advertentie, zoekwoord, apparaat, regio, enzovoorts.
  • Het gebruik van zoekmachines neemt alleen maar toe; dit zal de komende jaren niet anders worden.

Door je zoekmachineoptimalisatie-campagne en je advertentiecampagne goed op elkaar af te stemmen, profiteer je van lagere advertentiekosten bij Google AdWords en betere resultaten. Daarnaast kan je door bepaalde scores te meten weten of je website optimaal presteert. Hoe beter je website aansluit en laadt, hoe beter je advertenties zullen werken. 

SEO versterkt SEA door het systeem van Google AdWords. Dit bekijkt namelijk of jouw zoekwoord en advertentie aansluiten op de inhoud van je website. Mijn advies is om de zoekwoorden van je online advertentiecampagne op een natuurlijke manier te verwerken in je website. Relevante content (inhoud) leidt tot goede organische resultaten (SEO) en een hogere kwaliteitsscore in AdWords (SEA).

Sparren met jouw online marketeer?

Jouw online marketeer helpt ondernemers succesvol op weg met hun Ads-campagne. Ik ga graag met jou het gesprek aan over een succesvolle online marketingstrategie voor jouw bedrijf. Plan via dit formulier een gesprek in.

Foto van Robin

Robin