Socialmedia-advertenties inzetten zodat ze voor jouw bedrijf gaan werken!

Socialmedia-advertenties zijn niet meer weg te denken uit je socialmediastrategie. Om succesvol advertenties in te zetten zet je een strategie op en beschrijf je hoe en waarom je social media gaat inzetten; ook wel de socialmedia-advertentiestrategie genoemd.

Social media kan je in elke fase inzetten van de customer journey. Social media was in het begin alleen geschikt voor de branding van je bedrijf. Tegenwoordig is het zo uitgebreid dat ze steeds meer dienen als e-commerceplatformen. Zo heeft Instagram nu Instagram Shopping en kun je gemakkelijk en laagdrempelig relevante bezoekers overhalen jouw product te kopen. Daarnaast kun je met socialmedia-advertenties makkelijker e-mailadressen verzamelen.

Zes belangrijke fases voor je socialmedia-advertentiestrategie

Om een socialmedia-advertentiestrategie op te zetten zijn er zes fases belangrijk: See, respond, think, do, return en recommend. Inzet van deze fases zorgen voor een optimaal resultaat van jouw strategie. Maar wat houdt welke fase in?

Bij de eerste twee fases – ‘see’ en ‘respond’ – ligt de focus op branding en awareness. Waarom? Omdat jouw doelgroep jouw bedrijf nog moet leren kennen én totaal geen idee heeft wie jij bent en wat jij met jouw bedrijf kan betekenen. Het is in deze fases dus belangrijk dat jouw potentiële klanten jouw bedrijf gaan leren kennen en dat je inspeelt op hun bewustzijn met jouw unieke huisstijl zodat jij opvalt waardoor ze in de volgende fases aan jou gaan denken.⁠

De fases erna zijn dan ook ‘think’ en vervolgens ‘do’. In deze fases wil je dat je potentiële klanten aan jou gaan denken, jouw bedrijf herkennen en in actie komen waardoor jij meer leads en verkopen kan behalen.⁠

In de laatste twee fases – ‘return’ en ‘recommend’ – vindt het herhaalbezoek en de aanbeveling naar jouw bedrijf, product(en) en/of dienst(en) plaats. Voorbeelden hiervan zijn een tevreden klant die eerst het ene product heeft aangeschaft en nu het andere product koopt, mond-tot-mondreclame of retargeting advertentiecampagnes.⁠

Door bewust te zijn van deze fases kan je socialmedia-advertenties tactisch inzetten waardoor de advertenties voor jouw bedrijf gaan werken.

Gebruik jij deze fases al bij het maken van je advertenties?⁠

Jouw advertenties uitbesteden aan jouw online marketeer?

Jouw online marketeer elpt ondernemers succesvol op weg met hun ads-campagne. Nieuwsgierig? Lees hier hoe een samenwerking eruit ziet.

Dagelijks tips over advertising? Volg mij op Instagram.

Foto van Robin

Robin