Adverteer jij op social media? Maar vraag je je regelmatig af op welke statistieken je eigenlijk moet letten? En waarom juist die gegevens belangrijk zijn?
Wees gerust, je bent niet de enige van wie zijn hoofd gaat suizen als het gaat om socialadvertising-statistieken. Daarom maak ik voor mijn klanten een analyse die zij begrijpen. Ben je aan het adverteren en wil je meer over statistieken weten? Lees dan snel verder, want dit zijn de zes belangrijkste statistieken!
Bereik & weergaven
Bereik toont het aantal unieke personen die je advertentie hebben gezien. Verwar dit niet met weergaven! Het aantal weergaven is namelijk niet uniek. Een advertentie kan 1.000 weergaven hebben, maar dan is het onbekend of 1.000 verschillende personen je advertentie hebben gezien, of 100 mensen 10 keer dezelfde advertentie.
Frequentie
Vanwege je niet-unieke weergaven is het belangrijk om ook de frequentie van je advertentie in de gaten te houden. Wanneer de frequente oploopt wordt de advertentie te veel aan je doelgroep getoond. Dan wordt het tijd voor een vernieuwde boodschap voor je doelgroep of moet je je huidige doelgroep vergroten.
Click-Through Rate
De klikfrequentie toont aan hoe vaak mensen op je advertentie klikken: hoe hoger deze is, hoe meer geïnteresseerd ze zijn. Als je ‘CTR’ lager dan 1% is kun je concluderen dat de inhoud niet relevant genoeg is. Je doelgroep gaat niet ‘aan’ op deze content. Bij advertenties die gericht zijn op je warme doelgroep moet dit percentage hoger liggen.
Thruplay
Adverteer je met video’s? Dan is de thruplay een optimalisatieoptie waarbij jij kiest om alleen te betalen voor videoadvertenties die volledig worden afgespeeld, of ten minste 15 seconden.
Conversies
Een directe conversie kan een e-bookdownload zijn, een webinaraanmelding of een aankoop van een online programma. Hoe lager de kosten per conversie, hoe beter natuurlijk.
Maar de grote hamvraag blijft natuurlijk: waar let je op wat?
In Facebook Business Manager kan je veel statistieken zien. Focus op de statistieken die aansluiten bij de doelstelling van je campagne. Wil je meer merkbekendheid, focus dan vooral op je bereik en je frequentie. Wil je met een verkeerscampagne meer klanten naar je website krijgen, kijk dan naar de ‘CTR’ en het aantal weergaven van je landingspagina. Wil je dat je doelgroep een concrete actie onderneemt, zoals aanmelden voor je nieuwsbrief of iets bij je kopen? Focus dan op conversies.
Adverteren op social media blijft een interessant cijferspel. Door op de hoogte te zijn van de statistieken van jouw campagnes, kun je tijdig bijsturen waardoor je veel geld kan besparen met adverteren!
PS: Denk je nu, ik snap er helemaal geen bal van. Die statistieken, ik wil mij er helemaal niet mee bezig houden. Vraag hier dan een kennismakingsgesprek aan! Ik ben gek op deze statistieken en neem graag je advertentiecampagnes uit handen.