Wanneer is adverteren in Google zoekmachine (SEA) interessant?

Wil je graag op korte termijn meer bezoekers naar je website, zodat je meer leads of aankopen kunt genereren? Maar twijfel je of het slim is om te adverteren in Google? Lees dan verder!

Mijn naam is Lotte Schoots. In de afgelopen 10 jaar heb ik meer dan 100 bedrijven helpen groeien in klanten, omzet en winst door strategisch online marketingadvies en implementatie. In deze tijd heb ik Google Advertising campagnes gedraaid van € 100 tot € 1.000.000 per maand in verschillende internationale markten waaronder: België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en Zweden.

Wat is adverteren in Google zoekmachine?

Open je internet browser en type een zoekopdracht in de zoekbalk en klik op enter. Dit kan in Google zijn, of in Bing (Microsoft). De bovenste 3 tot 4 vermeldingen zijn hoogstwaarschijnlijk advertenties (SEA). Daaronder zie je de organische zoekresultaten (SEO). Ook al sta je organisch op nummer 1 met je website. De adverteerders krijgen een positie hoger dan jij.

Waarom is online vindbaarheid belangrijk?

Op het moment dat iemand in een zoekmachine een zoekopdracht plaatst, geeft dit aan dat deze persoon een BEHOEFTE heeft naar jouw dienst of product. Dit in tegenstelling tot social media ads of display ads, waarbij de advertentie getoond wordt aan mensen op basis van specifieke interesses of gedrag. Deze worden gepusht door de adverteerder. 

Dit betekent dat de kans dat iemand vanuit een zoekmachine advertentie (pull marketing) koopt in de regel groter is dan vanuit een social media of display advertentie (push marketing).

Wanneer is het interessant om te adverteren in Google?

Voordat het überhaupt verstandig is om te adverteren, ongeacht welke online advertententie vorm (social media, zoekmachine etc.), dienen de volgende elementen in orde te zijn.

1. Je bedrijfsstrategie staat als een huis

Oftewel: je marktpositionering is scherp. Je schiet niet met hagel in de hoop raak te schieten, maar je kunt in 1 zin CONCREET antwoord geven op de volgende vragen:

  • Wie is je ideale klant? Wie kun je het ALLERBESTE helpen?
  • Welke urgente uitdaging, probleem of pijn heeft je ideale klant? Waar zoeken ze een oplossing voor?
  • Welke diensten en/of producten bied je aan om dit specifieke probleem op te lossen?
  • Wat levert jouw product/dienst jouw klant op? Welke resultaten kun je garanderen?
  • Wat maakt jouw oplossing ANDERS en BETER? Wat is jouw X-factor? Waarom kopen klanten bij jou?

Kun je hier niet in 1 zin antwoord opgegeven? Of is het vrij “wollig” en niet concreet?

Zoek dan een business coach, die je kan helpen dit wel helder te krijgen. Als je iedereen wilt helpen, spreek je namelijk niemand écht aan in je marketing. En als je geen urgent probleem oplost, is er geen vraag naar je product of dienst.

Als je strategisch fundament niet staat, raden we online adverteren af.

2. Je hebt een bewezen money-making machine website

Oftewel: je website levert op dit moment al leads en/of e-commerce aankopen op, met de bezoekers die je via organische (niet-betaalde) manieren naar je website stuurt (lees: via je social media kanalen, organische vindbaarheid in zoekmachine (SEO), e-mailmarketing etc.).

Op het moment dat je gaat adverteren, wordt je conversiepercentage namelijk niet ineens beter dan dat het nu is. Als het je nu niet lukt om uit elke 100 bezoekers minimaal 1 lead of aankoop te realiseren (lees: conversiepercentage is 1%), dan lukt dat je ook niet als je er 1.000 bezoekers naar toe stuurt.

Adverteren zorgt voor meer bezoekers naar je website en dat is alleen rendabel op het moment dat je website deze kan converteren in kwalitatieve leads (bijv. contactformulier, download e-book, workshop aanmelding) of e-commerce aankopen.

Als je website geen money-making machine is, raden we online adverteren in Google en socialmedia af.

3. Er is genoeg zoekvolume (vraag) om te adverteren in Google

Adverteren in zoekmachines (SEA) heeft alleen maar zin op het moment dat er daadwerkelijk gezocht wordt op zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw bedrijf.

In de basis zijn er 4 type zoekopdrachten te onderscheiden:

  1. Mensen die zoeken vanuit pijnsymptomen/klachten, maar nog niet weten wat voor soort probleem ze hebben.
    Laat staan welke oplossing ze nodig hebben.
    Bijv. “slecht slapen, kort lontje”
    Deze mensen zijn zich (nog) niet bewust dat ze een probleem hebben, maar ervaren wel hinderlijke klachten. Als mensen hebben we de neiging om pijn te vermijden (dit is een van onze 6 menselijke behoeftes volgens Tony Robbins). Het is belangrijk deze mensen in te laten zien, dat als ze de “wond” langer laten etteren, dat de pijn in de toekomst alleen maar groter wordt. Dit is ongeveer 60% van je doelgroep.
  2. Mensen die weten welk probleem ze hebben en daar een oplossing voor zoeken.
    Bijv. “hoe burn-out voorkomen
    Deze mensen zijn zich bewust dat ze een probleem hebben. Dit is ongeveer 20% van je doelgroep.
  3. Mensen die weten welke oplossing of product ze nodig hebben voor hun probleem
    Bijv. “burn-out preventie coach
    Deze mensen zijn in de informatie verzamel modus. Dit is ongeveer 17% van je doelgroep.
  4. Mensen die al eens van je bedrijf gehoord hebben en direct op je merknaam zoeken.
    Bijv. “Roos Jansen coaching

Deze mensen zijn vaak ready to buy. Dit is ongeveer 3% van je doelgroep.

Jouw Online Marketeer kan voor jou een (mini) zoekwoorden-onderzoek uitvoeren, om te ontdekken of het voor jou interessant is om te gaan adverteren. Boek een kennismakingsgesprek bij ons in en voordat je voorstel ontvangt doen wij gratis een zoekwoorden onderzoek.

Is er niet genoeg vraag in de markt? Dat betekent niet meteen dat het niet interessant is om te adverteren in zoekmachines, maar dat je een ander type advertenties erbij nodig hebt om de vraag te stimuleren (bijv. social media of display ads).

Wat heb je nodig voordat je kunt starten met adverteren in Google?

Voldoe je aan alle 3 de voorwaarden? Dan heb je nog een aantal dingen nodig, zodat je zoekmachine advertentie campagnes ook daadwerkelijk succesvol zijn.

1. Meten

Om te weten of campagnes ook daadwerkelijk voor leads en/of e-commerce aankopen zorgen, is het noodzakelijk dat je website geheel meetbaar is. Dit betekent dat je het gedrag op je website kunt meten (o.a. ingevulde formulieren, bekeken pagina’s, tijd op de website).

Op basis van deze informatie, kunnen de campagnes worden bijgestuurd. Hoe meer meetpunten de website heeft, hoe meer data de kunstmatige intelligentie van Google heeft om de beste bezoekers naar je website te sturen via je campagnes. Win-win.

Om te starten met Google Search Ads adviseren we de volgende tools:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google My Business
  • Google Ads
  • Google Search Console

Laat dit door een expert uitvoeren. In de meeste gevallen is dit onderdeel van het voorstel van de SEA expert of online advertentiebureau.

Let op: als je met een bedrijf wilt samenwerken dat het niet heeft over conversie tracking, laat dan je alarmbellen afgaan. 

Online adverteren zonder meten = NO GO.

2. Doelstelling

Alles kan. Maar niet alles tegelijk.

Waarbij social media of display ads vaak worden ingezet om iets te lanceren. Staan Google campagnes vaak on-going aan. Natuurlijk is er niet het gehele jaar dezelfde vraag (bijv. door seizoensinvloeden), maar de campagnes staan vaak het hele jaar aan.

Google Ads Search campagnes kunnen op verschillende doelen gestuurd worden, maar het advies is een van deze 2 te kiezen:

  1. Min. Return on Ad Spend (ROAS); dit geldt alleen voor e-commerce websites (webshops)
  2. Max. Cost per Action (CPA); dit geldt vooral voor lead generatie websites (o.a. dienstverleners)

Hiervoor is het belangrijk om te weten wat je maximaal wilt betalen voor een lead (waarvan niet elke lead een klant wordt) of welk omzet je minimaal nodig hebt voor € 1 advertentiebudget (bijv. € 10 omzet, voor € 1 kosten = ROAS 10).

Het resultaat is, dat je op een winstgevende manier gebruik maakt van het zoekvolume (lees: vraag in de markt) dat er is.

Let wel: een gemiddelde klik in Google Ads kost € 1. Over alle markten heen in Nederland ligt het conversiepercentage op 1%. Wat betekent dat een gemiddelde Cost per Action € 100 is.

Indien jouw conversiepercentage 4% is, heeft dit een enorme invloed op de CPA, deze is dan namelijk slechts € 25.

Of het wel of niet rendabel is voor jou om te adverteren, kun je grotendeels voorspellen aan de hand van jouw daadwerkelijke conversiepercentage. Maar uiteindelijk blijft het, TESTEN.

Als er één ding zeker is in het leven, is dat alles altijd verandert. Dus de enige manier om erachter te komen of SEA (adverteren in zoekmachines) daadwerkelijk lucratief is, is om het gewoon te proberen voor minimaal 3 (!!!) maanden.

Trial & error.

Voldoe je aan bovenstaande punten en wil je op korte termijn je online vindbaarheid vergroten? Meld je dan nu aan voor een kennismakingsgesprek.

Foto van Lotte

Lotte