Adverteren: You hate it or you love it.

Adverteer je voor je bedrijf? Of ben je aan het overwegen om advertising in te zetten? Sommige ondernemers die ik spreek vinden adverteren maar niks… Daarentegen kunnen anderen zich niet zonder indenken.

Ik snap beide punten. Veel mensen denken al gauw dat adverteren een vermogen kost, en dat je afhankelijk bent van zo’n platform. Continu bijsturen en checken of alles wel klopt, en ondertussen toch het gevoel hebben dat je genaaid wordt. Maar tegelijkertijd weet ik ook welke mooie successen je kan behalen door te adverteren!

Minder afhankelijk – of zelfs onafhankelijk – van Google Ads? Dit zijn je keuzes.

Zou je zonder adverteren kunnen leven? Ja. Niet alle bedrijven adverteren en zijn alsnog succesvol. Maar is dit ook weggelegd voor jou? En wil je dit wel? Besparing in kosten is natuurlijk het grote voordeel van niet adverteren. Maar is dit het waard?

Stel dat je niet adverteert. Dan boek je minder makkelijk snelle resultaten. En advertenties kunnen we tegenwoordig prima schaalbaar maken, door te sturen op wat de campagne waard is. 

Wat zijn de andere mogelijkheden? 

Geen Google Ads, maar socialmedia-ads? Ook hiervoor blijf je investeren. Een andere oplossing is het organisch bereik, maar gaat je dat niet veel tijd kosten en alsnog veel geld? En wat kun je van het organisch bereik verwachten?

Organisch bereik

Google’s algoritme is mobile first en uiteindelijk hebben ze, pixel voor pixel, de zoekresultaten zo aangepast dat Ads gaat winnen. Niet getreurd: SEO is en blijft ontzettend doeltreffend. Maar houd het in de gaten.

Organisch bereik op socials neemt ook af. De algoritmes slaan daar sowieso een beetje in door. Voorheen kregen organische posts nog wel een evenwichtige verdeling in bereik, tegenwoordig zijn gesponsorde berichten aan de winnende hand? 

Denk in content en niet in advertenties

Merk je op social media dat bepaalde organische content werkt? Dan is dit juist een reden om advertenties in te zetten. De de content laat zien waar jouw doelgroep zich bevindt en waar dit aansluit bij jouw bedrijf. Als je vanuit je eigen content denkt sluiten daar vaak advertenties op aan!

LinkedIn

LinkedIn is hét zakelijke platform om B2B te adverteren. Inmiddels heeft LinkedIn met de komst van Lead Ads en InMail een perfecte en ook betaalbare(!) oplossing voor de zakelijke markt.

Snapchat

Heb je een jonge doelgroep? Dan is Snapchat hét kanaal voor nu. De jeugd snapchat wat af naar elkaar. TikTok is natuurlijk ook een prima platform voor jongeren, maar helaas kan op dit kanaal nog niet geadverteerd worden tenzij je hele hoge advertentiebudgetten tot je beschikking hebt, en dan bedoel ik héél hoog…

YouTube

Als het aankomt op het vinden van nieuwe producten en het oriënteren van hun keuzes, zegt bijna twee derde van de gebruikers dat online video’s hen ideeën heeft gegeven voor de volgende aankoop. Meer dan 90% van deze mensen zegt dat ze nieuwe producten en merken hebben ontdekt via YouTube.

WhatsApp

WhatsApp Business is hét kanaal waar je direct onder de aandacht komt bij je doelgroep. Een kanaal met een grotere engagement van je doelgroep is niet voor te stellen. De open rates zijn nagenoeg 100%. WhatsApp is een perfect kanaal om je retentie te vergroten. Denk na over list-building en chatblasting via WhatsApp. 

Pinterest

Laatst maar zeker als minst! Pinterest is zeker ook heel interessant om hierop te adverteren. Het is dé speler op visueel gebied. Elke branche kan interessant zijn om op Pinterest te adverteren zolang de content maar een creatieve insteek heeft.

Welk platform ga jij inzetten om op te adverteren? Of weet je nog niet goed waar je doelgroep zich precies bevindt en met welk doel jij zou moeten adverteren? Plan dan nu een gratis kennismakingsgesprek in, zodat we kunnen kijken waarbij ik jou kan helpen!

Foto van Robin

Robin