Een succesvolle online advertentie voldoet aan een aantal criteria. Zo valt een goede ad op, is in één oogopslag te begrijpen en is relevant voor de doelgroep. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw ad aan deze punten voldoet? Door onder meer te zorgen voor pakkende teksten en sterke beelden. En op dat laatste gaan we in deze blog wat dieper in!
1. Bereik en bind een groter publiek
Ons brein verwerkt visuele informatie, zoals foto’s, video’s en digitale ontwerpen, veel sneller dan tekst. Wist je dat het zintuig zien ruim 50% van onze hersencapaciteit in beslag neemt? De helft van een goede advertentie zit ‘m in het beeldmateriaal dat je gebruikt.
Bovendien kunnen beelden, meer dan welk ander soort content dan ook, emoties bij ons oproepen. Door je online content te koppelen aan foto’s die erin slagen gevoelens van liefde, verbondenheid of vrijheid uit te drukken, kunnen (potentiële) klanten zich instinctief verbinden met je merk.
2. Versterk jouw verhaal
Het eeuwenoude spreekwoord: “een beeld zegt meer dan 1000 woorden”, wordt nog vaak gebruikt, en niet zonder reden. Hoewel je met een tekst tot iemands verbeelding kan spreken, maakt beeldmateriaal een verhaal veel sterker.
Soms kan één sterk beeld voldoende zijn om je merk of bedrijf in de kijker te zetten, maar andere keren kun je beter voor visual storytelling kiezen. Hoe je een campagne opbouwt en voor welke plaatsingen je gaat, hangt natuurlijk af van je doelstellingen en van je doelgroep, maar over het algemeen kunnen carrousel advertenties je goed helpen om je verhaal te vertellen.
3. Onderscheid je van de massa
Naast het trekken van onze aandacht en het triggeren van emoties, hebben beelden nog een superkracht: je kunt je ermee onderscheiden.
Wanneer je foto’s of video’s kiest, probeer er dan voor te zorgen dat ze uniek zijn en jouw merkimago vertegenwoordigen. Vermijd het downloaden van een platform met gratis beeldmateriaal. Het doel van je foto’s moet zijn om je te onderscheiden van je concurrenten en niet om je te mengen met de massa.
Het inhuren van een foto- of videograaf kan qua kosten nog weleens oplopen, maar het draagt wel flink bij aan de marketing ROI van jouw organisatie. In een paar uur kun je al een shoot doen waarbij je beelden maakt die je langere tijd kunt gebruiken.
Pro-tip: Facebook- en Instagram-advertenties worden vaak weergegeven in het overzicht, direct naast berichten van vrienden en familie. Toon voor advertenties die aanvoelen als een bekend onderdeel van iemands sociale omgeving afbeeldingen van mensen die plezier hebben van jouw product, in plaats van alleen het product zelf.
Wil je weten hoe we jouw merk naar een level hoger kunnen brengen met sterke advertenties? Plan dan vrijblijvend een gesprek in!