Alles over het nieuwste campagnetype van Google
Google heeft er een nieuw campagnetype bij, namelijk Performance Max campagnes. Met deze nieuwe en ongeziene vorm van adverteren zet Google volop in op automatisering en zal het algoritme een grotere rol spelen dan ooit tevoren. De lancering van P-max campagnes luidt ook het einde van het smart shopping tijdperk in. Deze laatste advertentievorm verdwijnt namelijk in juli 2022.
Wat is Performance Max?
Je kan een P-max campagne het eenvoudigst voorstellen als een combinatie van alle reeds bestaande Google campagnetypes, zoals:
- search campagnes
- display campagnes
- discovery campagnes
- gmail campagnes
- YouTube campagnes
- en uiteraard ook de klassieke shopping en smart shopping campagnes
Het grote voordeel is dat je Performance Max campagnes niet enkel kan inzetten voor webshops, zoals bij Smart Shopping het geval is, maar dat het door elk advertentieaccount gebruikt kan worden. Geen webshop, datafeed of Merchant Center account meer nodig dus! Maar uiteraard blijven deze zaken handig en kan je ze koppelen wanneer je wel een webshop hebt.
Omdat dit campagnetype erg geautomatiseerd te werk gaat, hoef je als adverteerder minder aan te leveren. Zo worden zoekwoorden volledig overbodig en vraagt Google je enkel:
- Koppen
- Beschrijvingen
- Logo’s
- Afbeeldingen
- Video’s
- een URL
- een doelgroep
- en eventueel een productfeed
In 10 stappen je eerste Performance Max campagne opzetten
Benieuwd hoe je zelf met P-max aan de slag kan? Wij leren het je via 10 eenvoudige stappen:
Stap 1: Start een nieuwe campagne
Stap 2: Bepaal welk doel je via je campagne wil bereiken
Stap 3: Selecteer ‘maximale prestaties’ als campagnetype
Stap 4: Koppel (eventueel) je Merchant Center-account
Stap 5: Vul de basisinstellingen (budget, biedstrategie, locatie en taal) in
Stap 6: Creëer een nieuwe itemgroep en selecteer (indien van toepassing) de producten uit je Merchant Center-account
Stap 7: Stel de advertentie samen door koppen, beschrijvingen, logo’s, afbeeldingen, een URL en video’s toe te voegen
Stap 8: Creëer een doelgroepsignaal dat aansluit bij je gewenste doelgroep
Stap 9: Voeg extensies toe aan je campagne
Stap 10: publiceren maar!
Geef je het opzetten van je Performance Max campagnes liever uit handen? Jouw Online Marketeer helpt je graag om er een succes van te maken. Plan vrijblijvend een gesprek in.