Move over Smart Shopping, want daar komt Performance Max

Alles over het nieuwste campagnetype van Google

Google heeft er een nieuw campagnetype bij, namelijk Performance Max campagnes. Met deze nieuwe en ongeziene vorm van adverteren zet Google volop in op automatisering en zal het algoritme een grotere rol spelen dan ooit tevoren. De lancering van P-max campagnes luidt ook het einde van het smart shopping tijdperk in. Deze laatste advertentievorm verdwijnt namelijk in juli 2022. 

Wat is Performance Max? 

Je kan een P-max campagne het eenvoudigst voorstellen als een combinatie van alle reeds bestaande Google campagnetypes, zoals: 

  • search campagnes 
  • display campagnes 
  • discovery campagnes
  • gmail campagnes
  • YouTube campagnes
  • en uiteraard ook de klassieke shopping en smart shopping campagnes 

Het grote voordeel is dat je Performance Max campagnes niet enkel kan inzetten voor webshops, zoals bij Smart Shopping het geval is, maar dat het door elk advertentieaccount gebruikt kan worden. Geen webshop, datafeed of Merchant Center account meer nodig dus! Maar uiteraard blijven deze zaken handig en kan je ze koppelen wanneer je wel een webshop hebt. 

Omdat dit campagnetype erg geautomatiseerd te werk gaat, hoef je als adverteerder minder aan te leveren. Zo worden zoekwoorden volledig overbodig en vraagt Google je enkel: 

  • Koppen 
  • Beschrijvingen 
  • Logo’s
  • Afbeeldingen 
  • Video’s 
  • een URL 
  • een doelgroep 
  • en eventueel een productfeed 

In 10 stappen je eerste Performance Max campagne opzetten 

Benieuwd hoe je zelf met P-max aan de slag kan? Wij leren het je via 10 eenvoudige stappen: 

Stap 1: Start een nieuwe campagne 

Performance Max
Performance Max

Stap 2: Bepaal welk doel je via je campagne wil bereiken 

Performance Max

Stap 3: Selecteer ‘maximale prestaties’ als campagnetype 

Performance Max

Stap 4: Koppel (eventueel) je Merchant Center-account 

Performance Max

Stap 5: Vul de basisinstellingen (budget, biedstrategie, locatie en taal) in 

Performance Max

Stap 6: Creëer een nieuwe itemgroep en selecteer (indien van toepassing) de producten uit je Merchant Center-account

Performance Max
Performance Max

Stap 7: Stel de advertentie samen door koppen, beschrijvingen, logo’s, afbeeldingen, een URL en video’s toe te voegen 

Performance Max
Performance Max
Performance Max

Stap 8: Creëer een doelgroepsignaal dat aansluit bij je gewenste doelgroep

Stap 9: Voeg extensies toe aan je campagne 

Stap 10: publiceren maar! 

Geef je het opzetten van je Performance Max campagnes liever uit handen? Jouw Online Marketeer helpt je graag om er een succes van te maken. Plan vrijblijvend een gesprek in.

Foto van Bianca

Bianca