Wat is het verschil tussen Social media advertenties & Google advertenties?

Wil je graag op korte termijn gaan online adverteren, zodat je meer website bezoekers, leads of aankopen kunt genereren? Maar weet je niet precies wat verschil socialmedia advertenties Google advertenties en welke je in jou geval het beste kunt inzetten? Lees dan verder!

Mijn naam is Lotte Schoots. In de afgelopen 10 jaar heb ik meer dan 100 bedrijven helpen groeien in klanten, omzet en winst door strategisch online marketingadvies en implementatie. In deze tijd heb ik Google Advertising campagnes gedraaid van € 100 tot € 1.000.000 per maand. Campagnes in verschillende internationale markten waaronder: België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten en Zweden.

Social media advertenties

Je kunt op allerlei verschillende social media platformen jouw boodschap laten zien aan de mensen die voldoen aan een aantal specifieke kenmerken. Denk aan demografische gegevens, interesses, locatie en gedrag.

Op het moment dat mensen jouw opvallende boodschap te zien krijgen. Is dit vaak met een video of afbeelding met een stukje tekst en een call to action (link), zijn ze NIET op zoek naar hetgeen dat jij aanbiedt.

Je “stoort” ze eigenlijk terwijl ze iets anders aan het doen zijn. Bijvoorbeeld het checken wat hun vrienden gepost hebben op Facebook. Of wanneer je aan het scrollen bent op Instagram of tijdens het pinnen van afbeeldingen op Pinterest.

Je weet echter door je specifieke targetting instellingen. Dat er wel een grote kans is dat je deze persoon kunt helpen. Het doel is met een aantrekkelijke advertentie op te vallen, want je target op de doelgroep die interesse heeft.

De ene keer is het doel vooral naamsbekendheid werven en de andere keer wil je daadwerkelijk kliks naar je website realiseren. Besef je alleen dat dit soort campagnes bijna altijd aan het begin van de klantreis worden ingezet, wanneer mensen nog niet “ready to buy” zijn (met uitzondering van remarketing campagnes).

Met behulp van social media ads kun je dus vraag naar je product of dienst opwekken. Vooral voor het deel van je doelgroep (60%) dat zich nog niet bewust is dan ze een probleem hebben en/of jou nodig hebben.

Oftewel: social media ads zorgt voor online ZICHTBAARHEID.

Bron: Sabri Suby (2020), Sell like crazy

Google (zoekmachine) advertenties

Zoekmachine ads daarentegen bevinden zich verder in de klantreis. Op het moment dat iemand in een zoekmachine een zoekopdracht plaatst, geeft dit aan dat deze persoon een BEHOEFTE heeft naar jouw dienst of product. Dit in tegenstelling tot social media ads of display ads, waarbij de advertentie getoond wordt aan mensen op basis van specifieke interesses of gedrag. Deze worden gepusht door de adverteerder. 

Dit betekent dat de kans dat iemand vanuit een zoekmachine advertentie (pull marketing) koopt in de regel groter is dan vanuit een social media of display advertentie (push marketing).

Oftewel: zoekmachine ads zorgen voor online VINDBAARHEID.

Benieuwd wanneer het interessant is om te starten met adverteren in zoekmachine? Lees dan deze blog!

Verschil socialmedia advertenties Google advertenties

Het grootste verschil tussen de advertentievormen is de fases in de klantreis. In de afbeelding hieronder zie je het klassieke AIDA-model vertaald naar online marketing.

  • Naamsbekendheid (attention)
  • Interesse (interest)
  • Behoefte (desire)
  • Actie (action)

Bij e-commerce bedrijven (webshops) is de actie-fase ook meteen de fase waarin geld (€) wordt verdiend.

Bij dienstverleners is het vaak niet mogelijk online meteen iets te kopen en worden er juist leads gegenereerd. Het echt geld (€) wordt niet online verdiend, maar offline. In dat geval is de €-fase afhankelijk van de klantenservice of salesmedewerkers om van de leads betalende klanten te maken. Dit noemen we ook wel de interne conversie (% klanten/leads). Hier heb je met online marketing weinig tot geen invloed op.


Bron: Lotte Schoots (2019), Sparkle Digital

Verschil in prestatie

Zoals je in de infographic kunt zien, bevinden social media ads zich in de eerste 2 fases van de klantreis. Namelijk de naamsbekendheid & interesse fase. Terwijl zoekmachine ads zich in de behoefte fase bevinden.

Exact om deze reden, is het zeer onverstandig om social media campagnes te beoordelen op webshop-aankopen. Daar is je potentiële klant nog niet in zijn/haar klantreis, dus de prestatie-indicator (KPI) van deze campagne zal ook niet primair omzet-gedreven moeten zijn.

Verschil in boodschap

Het is verstandig om niet dezelfde teksten te gebruiken voor social ads als voor google ads. Bij Google Ads wil je juist concrete call to actions (maak vandaag nog een afspraak, neem nu contact op), terwijl je bij social ads kleinere call to actions wilt doen (download e-book, meld je aan voor gratis masterclass, meer info).

Sowieso heb je relatief weinig teken-ruimte bij Google Ads. Dit in tegenstelling tot social ads. Social ads leent zich er goed voor de 60% van je doelgroep die zich niet bewust is dat hij/zij een probleem heeft, middels je advertentie hier wel van bewust te maken. Bijvoorbeeld door het vertellen van een klantverhaal, waar hij/zij zichzelf in kan herkennen. 

Starten met Social ads of Google Ads?

Ik geloof heel sterk dat je de klantreis (oftewel “de funnel”), van onder naar boven wilt “dichtmaken”. Zorg dus EERST voor online vindbaarheid, voordat je volop gaat investeren in je online zichtbaarheid.

Stel je wilt vraag creëren naar een kappersopleiding via Social Ads en vervolgens ben je in de zoekmachine niet vindbaar op het woord “kappersopleiding” dan ben je voor je concurrenten de vraag in de markt aan het vergroten die zij vervolgens binnenhalen met hun goede online vindbaarheid.

Ook als er nog niet genoeg zoekvolume is om alleen te starten met Google Ads, is het advies alsnog om naast je social media (of display) campagne een (kleinschalige) zoekmachine campagne te hebben.

Wil je op korte termijn je online vindbaarheid & zichtbaarheid vergroten? Meld je dan nu aan voor een kennismakingsgesprek.

Foto van Lotte

Lotte